2. The Charmthrower
3. Nightwings
4. Endless Embrace
5. Raw Blessings
6. The Boomerang Of Serpents
4

Vi har tidligere set og hørt enmandsbands og det kan gå både godt og skidt. Her med russiske Moanhand går det godt, for musikeren bag formår med debutpladen 'Present Serpent' at lave en afvekslende plade, der fint dækker mange genrer uden at det samlede resultat lider. I stedet for forvirring komplimenterer stilarterne hinanden og skaber et solidt værk, der kan høres om og om igen.

Manden bag Moanhand er russiske Roman Filatov. Unge Filatov bor i Ruslands hovedstad Moskva. For fem år siden smed han en single på gaden og har siden fulgt det op med yderligere et par singler. Nu er han her i 2021 klar til at udgive sin første plade. Den har fået titlen 'Present Serpent', og så kan man sidde og lege lidt med det anagram, mens man sætter pladen på.

For lige så snart man starter pladen med åbningsnummeret 'Serpent's Soul (A Tale Of Angels Slaughter)' fornemmer man, hvor Filatov vil hen. Det er sludge og doom i en herlig blanding, og han er ikke bange for at tilsætte krydderi fra andre genrer for at gøre det lidt mere interessant. Filatovs vokal har en god spændvidde, og det er oftest den, der bruges til at definere stilarterne. Han kan synge rent, raspet og lave de blackmetalliske skrig. så det kan lyde poppet, rocket og sort som graven.

Instrumentalt leger han også med mere end bare guitar, bas og trommer. Der er mellemøstlig inspiration og akustisk guitar, der kigger frem hist og pist. Som afslutningen på 'The Charmthrower', den eneste sang fra bagkataloget af singler, der har fået lov at komme med på pladen.

Tempoet er afslappet og doomet. Det er lige før, man kan nå i køkkenet og lave kaffe mellem nogle af slagene på lilletrommerne. Det er måske overdrevet, men blot for at understrege, at selvom der leges med black metal og pop, så skruer Filatov ikke op for antallet af bpm af den grund. Det er tilbagelænet og sikkert leveret. Sangenes længde bærer da også præg af det. Det er kun 'Nightwings', der lige akkurat kan presse sig under de 6 minutter. De andre ligger mellem 6 og knap 9 minutter, hvor førnævnte 'The Charmthrower' er den længste på 8:54.

Det samme kan siges om produktionen. Den er god og man kan høre alle instrumenter. Også bassen. Hvis man skulle hælde en lille smule malurt i bægeret, så er det måske, at trommerne sommetider dominerer en anelse i mixet. Men ellers absolut godkendt, når man tænker på, at det er én musiker, der har stået for det hele. Hvilke af egne indspilninger skruer man ned for? Hvad ofres for helheden? Her har Filatov gjort det udmærket og fået hjælp af sin ven Igor Butz, der har Pentagram House Studio.

De 43 minutter slutter flot af med en perle i 'The Boomerang of Serpents'. Den er nærmest ren black metal i doom-tempo og viser kun Filatovs dystre vokal. Ikke desto mindre er det denne anmelders favorit på pladen. Vil man høre ham veksle mellem stilarterne, så er det på de andre sange, hvor bl.a. 'Endless Embrace' viser, hvordan han jonglerer med de forskellige vokaltyper i samme sang.

Alt i alt en udmærket debutplade. 'Present Serpent' kandiderer pt. til at komme på årslisten. Moanhand sidder i hvert fald lige nu tungt på kategorien 'Nyt internationalt navn'. Og er læseren blevet nysgerrig, så har Filatov også uploadet 15 minutters dokumentar om tilblivelsen af 'Present Serpent', hvor han netop taler om at være lukket inde pga. pandemien, og at pladen er blevet til fordi tiden skulle bruges fornuftigt.