NIN er vendt stærkt tilbage

NIN er vendt stærkt tilbage

Trent Reznor har med sit 8. album under Nine Inch Nails-banneret, ’Hesitation Marks’, begået et endog noget afdæmpet NIN-album, hvor hittet er udeladt.

Titel
Hesitation Marks
Dato
02-09-2013
Trackliste
1. The Eater of Dreams
2. Copy of A
3. Came Back Haunted
4. Find My Way
5. All Time Low
6. Disappointed
7. Everything
8. Satellite
9. Various Methods of Escape
10. Running
11. I Would for You
12. In Two
13. While I'm Still Here
14. Black Noise
Karakter
4

Industrial-rockens helt tunge dreng, Trent Reznor, har nok en gang beriget verden med en times stemningsmættet elektronisk rockmusik. Stemningsmæssigt synes ’Hesitation Marks’ at ligge lidt mere i forlængelse af soundtracket til filmen ’The Social Network’ end tidligere NIN-album. Langt hen ad vejen fordi ’Hesitation Marks’ er mere anlagt på det elektroniske end det rockede, som man ellers kender det fra plader som ’The Downward Spiral’, ’The Fragile’, ’With Teeth’ eller ’Year Zero’. 

Man er imidlertid ikke et sekund i tvivl om, at dette er en Reznor-kreation. Hans dystre og særegne tone og karakteristiske sangopbygning skinner tydeligt igennem. Samtidig er der ikke mange, der evner at ophobe så meget spænding i et enkelt nummer på så subtil og underspillet måde, som Reznor. Denne spænding forplanter sig fysisk hos den inkarnerede NIN-lytter, hvis sindsstemning følger den respektive sang slavisk og forløses i takt med forløsende stykker, som ofte er omkvædet.

’Hesitation Marks’ indeholder traditionen tro mange af sådanne sange. Tag bare pladens første reelle nummer, ’Copy of A’, der i løbet af sine 5:22 gradvist tager til i energi for pludseligt at blive afbrudt. Det er fænomenalt. Sammen med ’Came Back Haunted’ og ’I Would for You’, der begge hælder til den mere rockede side, er ’Copy of A’ et af pladens bedste numre. Det er samtidig værd at hæfte sig ved ’Everything’, som har et overraskende muntert, ja, nærmest lallet udtryk. 

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi her har med et mere end godkendt album at gøre. Alligevel bør det siges, at ’Hesitation Marks’ godt kan virker en kende langtrukkent, formentlig fordi de(t) helt store hit(s) udebliver. Der mangler med andre ord en ny ’Closer’ eller ’The Hand That Feeds’, for nu at begrænse udvalget af eksempler. Samtidig er det synd, at Reznors fokus har flyttet sig væk fra rocken over på det elektroniske, for han er en eminent rockmusiker. 

Hvorom alting er, kan man kun glæde sig over, at Reznor og NIN har brudt fem års albumtørke med endnu en velklingende industrial-rockplade.