How Will You Live
On The Inside
Warzone
Forever YDG'n
If We Were Ghosts
4

I november 2017 spillede Of Mice & Men opvarmning for In Flames og Five Finger Death Punch i Royal Arena. En velspillet opvarmning, hvor bandet fremførte enkelte nye numre i en ellers kompakt og strategisk sammensat sætliste. Til aftenen havde den amerikanske kvartet valgt at fokusere på bagkatalogets hårdere materiale. Blandt de nye numre fik publikum blandet andet fornøjelsen af første og tredje single fra bandets femte udgivelse, ‘Defy’. Begge singler, ‘Unbreakable’ og ‘Warzone’, peger mod en tungere lyd og mere markant metalcore end den poppede lyd, der hidtil delvist har præget amerikanernes greb om genren. Til koncerten kunne man kun rose Of Mice & Men for at læse publikum korrekt, fravælge de melodiske hits og fokusere på at sætte ild til publikum med et veltilrettelagt arsenal af potente metalcore-skæringer.

Ligeledes må man rose bandet for ikke at gå på kompromis på deres femte album. For at holde fast i de grundværdier, der har præget bandet siden dannelsen i 2009. Det til trods for at grundlæggende medlem og forsanger Austin Carlile forlod bandet i 2016 grundet sygdom. Erstatningen kom fra egne rækker i form af bassist Aaron Pauley, der sidenhen har bevist, at han er en mere end godkendt erstatning. Både i Royal Arena og på Roskilde Festival. Hans evner bliver for alvor tydelige på ‘Defy’.

Til trods for sætlisten i Royal Arene byder ‘Defy’ på alt det, fans efterhånden elsker bandet for. Så meget for udvikling, men i denne sammenhæng virker en søgen efter udvikling også irrelevant. Of Mice & Men er kommet ud på den anden side, efter et svært farvel og et skifte i lineup, der alt andet lige må have ansporet til tanker om at opløse bandet.

Desto mere imponerende er det, at de tilbageværende medlemmer i en sådan grad lykkes med at være essensen af Of Mice & Men. Flotte sange, solide riffs, markante og svulstige breakdowns og masser af melodiske passager og singalong-venlig lyrik. ‘Defy’ balancerer mellem det melodiske og storladne, nærmest stadionrockede, som på ‘Vertigo’ og ‘On the Inside’, og den bastante og eksplosive metalcore som titelnummeret  og de to tidligere nævnte singler. Man fristes til at sige, at alt er, som det plejer, men det er det ikke. Det er bedre.

Hertil er der de andre numre. Sange, hvor bandet indarbejder andre genre-elementer eller bare leger med lyden. På ‘Forever YDG’n’ kombinerer Pauley den poppede skønsang med nu-metal-inspireret rap, mens ‘How Will You Live’ nærmest er skrevet efter den store nu-metal-håndbog. Med alt hvad det indebærer af catchy riffs og hjerte/smerte-lyrik.

Blandt de få risikable sats virker det tåbeligt, at kvartetten har valgt at kaste sig ud i en coverversion af Pink Floyds ‘Money’. Det cover må alt andet lige få enhver Pink Floyd-fan til at rive ørerne ud af hovedet. Det vokser dog ved flere gennemlytninger, og når den værste skepsis har lagt sig, lykkes det overraskende godt for kvartetten at gøre nummeret til deres eget. Man bliver nærmest teenage-nostalgisk, når man hører den første Nintendo/Super Mario-inspirerede mønt falde.

I det hele taget lykkes det meste på ‘Defy’ overraskende godt for Of Mice & Men. For fans er den melodiske kant muligvis for markant, men det ændrer ikke ved, at ’Defy’ på mange måder er vellykket. Det er ikke et vidunder, men det er et klart signal om, at Of Mice & Men har klaret sig igennem en svær krise og kommet ud på den anden side, stærkere og bedre end i udgangspunktet.