4. Arteria Urterina
5. Sacrosanctus
6. Poraios de Rejectis
7. Consecration
8. Loyal to Belial
3

Sidste år udgav Ofermod pladen 'Pentagrammaton', der blev modtaget vel rundt omkring i verden, og allerede her et år efter er de klar med endnu en fuldlængde. Ofermod er svensk for det, vi i Danmark kalder hovmod eller arrogance. Men trods modtagelsen af den forrige plade har Ofermod valgt at holde snuden i sporet og fortsætte deres musikalske virke uden at hvile på hverken den ene eller anden slags bær, og er derfor nu klar med 'Mysterium Iniquitatis'. Mens 'Pentagrammaton' også var en opsamling af materiale, der har ligget i gemmerne i mange år, så er 'Mysterium Iniquitatis' helt ny musik.

Ofermod er svensk black metal fra byen Norrköping, hvor Marduk også kommer fra. Et band, der har været en del af det svenske metalmiljø siden de blev dannet tilbage i 1996. Det er blevet til i alt fem fuldlængdeplader, og det lyder måske ikke af meget, når de har eksisteret i 25 år, men det er der en udmærket forklaring på. Guitarist Mika Hakola, der også er kendt under kunstnernavnet Michayah Belfagor, har haft en del kontroverser med ordensmagten, og har af flere omgange været en tur forbi fængslet for at afsone domme for bl.a. røveri og overfald.

Ligesom så mange andre bands i den sorte genre, startede Ofermod ud med at hylde Satan, men det har med årene ændret sig, og tekstuniverset er ikke kun rettet mod Jesus, men religioner på tværs af kloden. På 'Mysterium Iniquitatis' er musikken dog klassisk black metal, som vi har lært at kende den siden halvfemserne. Guitaren og trommerne skærer og tordner præcist, som man kunne forvente og vokalen fra Jonas 'Nebiros' Tengner', går gennem marv og ben i sine forpinte skrig. Tengner var faktisk bandets første sanger, men forlod bandet i 2011. Her 10 år senere er han så tilbage.

Udover den klassiske black metal, så er der også elementer af dødsmetal inde over, og der er sågar et melodisk strejf at ane her og der, med både kor og ren vokal. Koret består af Lars Broddesson, tidligere medlem af førnævnte Marduk, samt Thomas Ericksson, der har sit eget band Year of the Goat. Hele tilblivelsen af 'Mysterium Iniquitatis' er da også klaret lokalt, da produceren Dan Everth Magnus Andersson også er fra Norrköping. Bedst kendt er han nok for sin tid som bassist i Marduk, hvor han hev i de tykke strenge fra 2004 - 2019 og før det også kort som guitarist i halvfemserne. Anderssons produktion gør da også, at man godt kan høre hans tid med Marduk i lyden hos Ofermod.

Sange som 'Poraios De Rejectis' og titelnummeret er gode eksempler på den lyd, der er Ofermod. Her kan man høre titelnummeret:

Ofermod kalder sig selv for ortodoks black metal, da de som nævnt ikke kun interesserer sig for Satan og kristendommen, men også lader sig inspirere af det okkulte, og ser førnævnte hornede figur som noget meget reelt. Akkurat ligesom landsmændene i Watain, hvor guitarist Mika Hakola også bidrog med en solo på deres plade 'Sworn to the Dark' fra 2007.

Her på 'Mysterium Iniquitatis' er Ofermod således tilbage med en solid omgang black metal, der, hvis man kan lide Marduk og Watain, er mere af samme skuffe. Det er ubønhørlig black metal med et melodisk strejf hist og pist. Man kan høre hele pladen her: