Stories
06-04-2015
1. And, Like Andromeda
2. Lives Left Untouched
3. Wakeful
3

Københavnske Risk/Exist kan skue tilbage på godt to års samarbejde. Nærværende ep 'Stories' er gruppens første udspil og er produceret af Christian Minch, der som bassist tidligere har slået sine folder i Trusted Few og Cold Night For Alligators, men også, som i dette tilfælde, er på banen som lydmand og studietekniker.

'Stories' åbnes af det vellykkede nummer 'And, Like Andromeda' der uden forvarsel har præsenteret Risk/Exists muskalske omdrejningspunkt, inden der er gået ti sekunder. En tydeligt progressiv indstilling sætter sit aftryk, mens bandet blæser derudad, og vi befinder os i et vakuum mellem hardcore og progressiv metal med reference til alt fra Bleeding Through til Periphery.

Numrene er tilpas spændende til at holde i deres ep-form, men skulle en udvidelse af længden komme på tale, skal Risk/Exist hive fat i arbejdet med melodierne, der nok er differentierede, men mangler den helt stærke genkendelsesfaktor. Under den progressive fane springer de rundt fra højre til venstre uden at samles i de store omkvæd. Det progressive ligger ikke fortrinsvis i en masse lirede sololøb på guitaren, men mere i de mange skift i rytme og melodi samt trommernes konstante energi. Mads Buch Nielsen, der flittigt bearbejder skindet, er ikke en mand med forkærlighed for hverken pauser eller bløde markeringer. Der er fuld skrald på hele vejen igennem, ganske i tidens ånd og helt passende for Risk/Exist.

Både ep'ens styrke og svaghed skal findes i de konstant levende guitarriffs, der med lethed fornyer sig nærmest pr. taktstreg. Lige så ofte de fungerer, lige så ofte bliver de en komprimeret mængde audiofiler, der ikke er til at finde hoved og hale i. Til gengæld brillerer Marc Buch Nielsens dynamiske vokal, der i denne hybrid af hardcoregenren ofte er i fare for at blive én monoton, massiv skrigesektion i samme enerverende toneleje, men Nielsen navigerer forbilledligt både i det højere pitch og den dybe growl.

Anden skæring, 'Lives Left Untouched', har en noget tungere tilgang til instrumenteringen, og gode gamle Parkway Drive markerer sig her atter som inspiration for et af mange nyere bands, der har et godt greb om nosserne på sammensmeltningen af metal- og hardcore. Her spiller alt sammen for Risk/Exist, der viser sig at have mest at byde på i denne lidt tungere ende af spektret. Tendensen fortsætter på 'Wakeful', hvor Minchs tekniske indblanding kommer bedst til sin ret i fin symbiose med et velskrevet nummer. Hold fast i tyngde, og energi og skær lidt af kaosset fra; så er I godt på vej.