6. She's My Queen
7. Miles Away
8. You Found Yourself While Losing Your Heart
9. I Once Sat at Your Table
10. Sunburst
2

Stone Temple Pilots har været igennem meget. De har måtte sige farvel til to forsangere. Først var det deres oprindelige, Scott Weiland, der døde af en overdosis i 2015, mens han var på turné med sit eget band. Som om det ikke var slemt nok, så fik Stone Temple Pilots hjælp fra Linkin Parks forsanger, Chester Bennington, i årene op til Scott Weilands død, og han forlod bandet uden drama, kort før Weiland døde. Men sørme om ikke så Chester Bennington selv døde i juli 2017, da han begik selvmord.

Inden da var bandet dog begyndt allerede i 2016 at lede efter en ny forsanger, men det var først i november 2017, at de annoncerede deres nye forsanger. Jeff Gutt. Gutt havde indtil da levet en relativ anonym tilværelse som forsanger i forskellige bands, men fik masser af opmærksomhed i 2012 og 2013, da han deltog i den amerikanske version af X-Factor, hvor han i 2013 blev nummer to.

Da Stone Temple Pilots fik fingre i Jeff Gutt flere år senere var det tilsyneladende et godt match, for bandet udgav i marts 2018 pladen ‘Stone Temple Pilots’. Den første med Gutt som forsanger. Det betød bl.a., at de stod på Helviti-scenen på Copenhell i 2019, hvor de for første gang i 25 år gæstede Danmark. Ikke siden koncerten i KB Hallen tilbage i 1994 havde Stone Temple Pilots været forbi kongeriget.

Nu her to år efter deres første plade med Jeff Gutt er de så klar med ottende studieplade, som guitarist Dean DeLeo da også nævnte, de var i gang med, da vi interviewede dem før Copenhell sidste år. Nok den mest aparte af dem alle. Den er nemlig akustisk. Det er brødrene DeLeo, Dean og Robert, der i mange år har leget med tanken om at få den slags musik ud mellem sidebenene. Nu er tiden kommet til at få den drøm udlevet. Måske helt tilbage fra da Stone Temple Pilots i 1993 gav en omgang i MTV Unplugged, som også deres genrefæller Nirvana gjorde det samme år. Og udsendte året efter til stor succes. Hvilket Stone Temple Pilots ikke gjorde med deres optræden.

‘Perdida’ kan oversættes til fortabt. Med sangtitler som ‘Fare Thee Well’, ‘Miles Away’ og ‘You Found Yourself While Losing Your Heart’ er det ikke vanskeligt at forestille sig sindsstemningen, da bandet gik i studiet med denne plade. Der skal forløses nogle traumer. Stone Temple Pilots får da også spillet og sunget hjertet ud på ‘Perdida’. Med hjælp af mange gæstemusikere, der hjælper til på både klaver, fløjte, cello m.m. på flere af numrene, som eksempelvis førnævnte ‘Miles Away’.

Førstesinglen 'Fare Thee Well' har fået en musikvideo:

Jeff Gutts stemme passer rigtig godt til den her genre, men hvis man er vokset op med Stone Temple Pilots i halvfemserne, så skal man nok lige tage en dyb indånding ,før man sætter ‘Peridia’ på. For at være fortabt kan betyde mange ting. Puritanere vil nok mene, at bandet er fortabt rent musikalsk på denne plade, og det er der også stærke argumenter for. ‘Peridia’ er nemlig ikke nogen stærk plade. Det er sørgmodigt, melodiøst og melankolsk. Men også lidt kedeligt.

At sidde 45 minutter med mundvigene på vej sydpå kan godt blive lidt anstrengende og fortænkt. Det er muligt, det har været nødvendigt for bandet at få det materiale ud, men hvad Stone Temple Pilots’ fremtid angår, så kan det være vanskeligt at se, hvordan den her retning skulle kunne gøre noget som helst godt for dem. Nuvel, hvis det er en enlig, trist svale, så vil bandets fans måske både kunne se gennem fingre med eksperimentet og hylde det. Men så har vi vel også sagt så meget positivt, vi kan om ‘Peridia’. Nu har de fået udlevet den akustiske drøm, og sådan en omgang amerikansk, rocket akustisk musik er muligvis noget, der giver tid i radioen i hjemlandet USA, men det er næppe en plade, der får den store opmærksomhed andre steder.

Bandet har lagt hele pladen op på deres egen kanal på YouTube: