8. "Arkhangelsk" - 3:56
9. "I Am the Void" - 3:59
10. "Surface the Infinite" - 3:50
11. "Iridium" - 6:43
1-2: DT myspace. 3-5: J. Dinesen
3

Dark Tranquillity er nogle af de allervigtigste spillere i udformningen af den såkaldte Göteborg-lyd og melodød. Meget er sket siden debuten med ’Skydancer’ og gennembrudspladerne ’The Gallery’ og ’The Mind’s I’. Bandet har flere gange har forsøgt at justere sin lyd markant, men stilen og styrken er så omfavnende, at svenskerne altid er let genkendelige.

Således er ’We Are The Void’ i høj grad endnu et typisk Dark Tranquillity-album. På imponerende vis har bandet formået at udvikle sin lyd og sangskrivning, men resultatet ender alligevel sådan lidt: ”det lyder da bare som Dark Tranquillity, som vi kender dem”. Stannes vokal er stadig stærk og hæs og den rene sang, som han første gang introducerede på ’Projector’ klarer sig også fint nok, når den kortvarigt dukker op i et par sange.

De elektroniske lyde, samples og keyboards passer ligeså fortrinligt ind på denne plade som på ’Fiction’ – den forrige skive, hvor den hårde lyd fra ’Damage Done’ blev mixet med ’Haven's elektronik. ’Fiction’ fik stor succes og selvom inspirationen synes ens på dette album, er det ikke bare den naturlige efterfølger. Fx indeholder åbneren ’Shadow In Our Blood’ en helt anden riffing end man har hørt fra bandet før, og en orientalsk stemning, der senere går over i noget, som kunne lyde svagt black metal-inspireret.

Sfæren omkring Dark Tranquillity er så massiv, at trods fin, tung lyd fra Tue Madsens mix, så kan bandet ikke flygte fra at lyde som sig selv. Også selvom flueknepperi og dybdegående analyser kan pege mange interessante forskelle ud. Den monumentale og kolde lyd på ’Fiction’ er her varmet lidt op og burde fænge mere, end den faktisk gør. Men hvad gør det egentlig: ’We Are The Void’ har et par sikre vindere, som vil passe godt ind i et blandet sæt med nyt og gammelt, så bandet kan fortsætte med at være et fremragende band på scenen.

Se videoen til et nummer, der forhåbentlig lander i bandets live-show, ’Shadow In Our Blood, her: