Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Eksklusiv forlytter på Maiden-album

Populær
Updated
Eksklusiv forlytter på Maiden-album
Fra debutalbummet, over "Powerslave" til hidtil ukendte Maiden-manøvrer. Heavyjam.dk fået lov at lytte til hele det kommende Iron Maiden-album. Kong Kent og Mathias Nielsen har taget turen ind til Iron Maidens danske pladeselskab EMI for eksklusivt at gennemhøre hele det kommende Iron Maiden-album "A Matter of Life and Death". Her følger de to herrers førstegangsindtryk, nummer for nummer.

1. Different Worlds (4:17)

Kent: ”Typisk Iron Maiden åbningsnummer. Klassisk opbygning med melodisk omkvæd.”

Mathias: ”Et nummer, der lyder som nyere Maiden. Verset er ikke helt ulig 'Wicker Man'; melodisk og fængende omkvæd. Atter engang har trommeslager Nicko McBrain i øvrigt fået lov til at ’råbe’ et Maiden-album i gang.”


2. These Colours Don’t Run (6:52)

Kent: ”Stille intro. Letgenkendeligt omkvæd – hørt mange gange før. Masser af guitar og soli.”

Mathias: ”Det første (og langt fra det sidste) nummer af episke proportioner. Musikalsk set, er vi igen ovre i noget, der minder om det, Maiden har lavet på de seneste par albums.”


3. Brighter Than a Thousand Suns (8:44)

Kent: ”Hård metal-intro! B-stykke med rolig vokal, og så ellers en galoperende Steve Harris bas-march. En anelse for langt i enden.”

Mathias: ”Introen lyder nærmest som noget Tool kunne have lavet! Selve sangen er langt tungere og mere ’metal’ end noget andet, Maiden nogensinde har sat deres navn på. Med en spilletid på næsten ni minutter er der også plads til de obligatoriske Iron Maiden-temposkift.”


4. The Pilgrim (5:07)

Kent: ”Igen, bas fra Steve, stor og pompøs lyd. Atter letgenkendelig Iron Maiden stil. Fyld.”

Mathias: ”Svingende, groovy intro leveret af hr. McBrain. Med sit ’ægyptiske’ strejf lyder den som noget, der kunne have hørt hjemme på ’Powerslave’, og så er der egentlig pænt smæk på i samtlige fem minutter.”


5. The Longest Day (7:48)

Kent: ”Dyster intro – i omkvædet giver Bruce Dickinson den for fulde gardiner. Instrumentalt mellemstykke. Endnu en fyldsang.”

Mathias: ”’Powerslave’-stemningen fortsætter i dette laaange nummer, der dog ikke gør noget videre stærkt indtryk. Det skulle da lige være Bruce Dickinsons krigsinspirerede dystre tekst. Og så er der i øvrigt et interessant riff henimod slutningen af sangen, men det er kun den tålmodige lytter, der når så
langt!”


6. Out of the Shadows (5:36)

Kent: ”Nærmest en ballade. Klassisk stille intro, klagende omkvæd. Ballade??”

Mathias: ”Ballade? Ja! Minder på mærkelig vis om ’Strange World’ helt tilbage fra debutalbummet. Kunne godt gå hen og få status som en af de mere klassiske Maiden-ballader. Dog er her ikke tale om en ny ’Children of the Damned’…!”


7. The Reincarnation of Benjamin Breeg (7:21)

Kent: ”Singlen. Bruce skal vist forestille at være Benjamin Breeg – altså en slags fortæller af historien. Standard Iron Maiden hookline med bas som bund og masser af guitar.”

Mathias: ”Da jeg første gang hørte den nye single, blev jeg mere spændt på resten af albummet, da ’...Benjamin Breeg’ ikke rigtig lyder som noget, Maiden har lavet før. Når sangen endelig går i gang efter den dystre intro, er det til et tonstungt groove, som Dave Murray vist står bag. Men hvorfor skal alle numre absolut vare over syv minutter?”


8. For the Greater Good of God (9:24)

Kent: ”Anti-krigssang. Bruce gør med teksterne modstand mod krig og hellig krig. Endnu en pompøst opsat sang med stort omkvæd med backing-vocals (Bruce synger ”For The Greater Good” og koret ”… Of God!”). Følger slavisk Iron Maiden-strukturen med et par vers, stort omkvæd og så ellers et par minutter med diverse guitarsoli.”

Mathias: ”Steve Harris har selv skrevet albummets længste nummer, som også hører til blandt de bedste. Riffet i det fede omkvæd, som sætter sig fast lugter faktisk lidt af ’Hallowed Be Thy Name’. Der bliver ikke sparet på soloerne.”


9. Lord of Light (7:23)

Kent: ”Underlig sløv intro før Iron Maiden-maskineriet tager over. Delt op i en stille passage og en mere livlig typisk Iron Maiden-del. Metervare.”

Mathias: ”Lidt intetsigende nummer, som kommer på et tidspunkt, hvor det er begyndt at blive ’hårdt’ efter en times Maiden og et storladent nummer, som sagtens kunne have lukket albummet.”


10. The Legacy (9:20)

Kent: ”Sidste nummer og endnu en rolig intro. Semiakustisk nummer i den første halvdel – og derefter en omgang klassisk Iron Maiden tons! Et alt for langt nummer.”

Mathias: ”For første gang på albummet, tages den akustiske guitar i brug i introen. Det er et interessant eksperimenterende nummer, som dog ender med at virke retningsløst og i øvrigt for langt. Men det er det nu langt fra det eneste nummer på pladen, der er!”

Som det nok kan konkluderes af ovenstående, er HeavyJam’s to udsendte ikke helt enige om førstegangsindtrykket af dette nye Maiden-album, men hold øje med en decideret anmeldelse fra Heavyjam.dk's ældste Maiden-fan, Lars Schmidt, og husk at single-forløberen ”The Reincarnation of Benjamin Breeg” er på gaden nu.

”A Matter of Life and Death” udsendes den 28. august.

Kunstner
Titel
"A Matter Of Life And Death"
Label
Distributør