Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

House of Franco #14

Populær
Updated
House of Franco #14

Jens Franco rapporterer denne uge fra lørdagens minifestival på Københavner-spillestedet Mayhem.

Kunstner
Titel
House of Franco #14
Dato
28-03-2011

26/3-2011: Kawaguchi Masami's New Rock Syndicate + Golden Cup + Jørgen Teller and The Empty Stairs + Family Underground + Fred Lonberg-Holm/John Lunds/Per Oliver @ Mayhem, Ragnhildgade 1

Der har været superhektisk på det førende eksperimenterende spillested i København, Mayhem, her på det sidste. Bl.a. Demotek-festivalen den 19. marts hvor Bolsjefabrikken og Mayhem (som er naboer) sammen holdt ét års fødselsdagsfest. Her markerede navne som den nye postpunk sensation Marching Church (Elias fra Iceages nye band med Sexdromes Anton på trommer), Spost, Girlseeker, Mor, Pregnant Man og selvfølgelig Iceage sig stærkt. Ud over musikken, 10-kroners pils, gratis entré, masser af unge piger, var der en mekanisk tyr i mellem bygningerne. Muligvis årets fest.

I fredags var der maraton-noise aften i Mayhem, hvor specielt Concussionists (med Mayhem/KNTN freejazz veteraner som Tobias, Sune og Johs), Ashley C (horrorfilm-agtigt synth/noise fra Love Potion Klaus), Heinz Hopf (som spillede max 4 kaotiske minutter, hvorefter de smadrede alt deres gear) og LR/Puce Mary (m/ Loke fra Sexdrome og Frederikke/Puce Mary der normalt briller i power electronics). LR/Puce Mary var nok højdepunktet i fredags. Køb deres nye Peter Peter producerede 'The Closed Room'-LP, hvis du er interesseret i det ypperligste indenfor dansk eksperimental noise, det er faktisk ret catchy. Den er netop ude nu på Posh Isolation, som foruden noise også udgiver postpunk og black metal.

Lørdagen i Mayhem startede med et brag af freejazz freakout, der næsten gik i Voivod-møder-Miles Davis mode på et tidspunkt. Trioen Fred Lonberg-Holm (cello)/John Lunds(sax)/Per Oliver(trommer) og deres hyperintense amok-improv hærg fik mig til at udbryde, højt; "Rockmusik er for tøsedrenge, det her er mandemusik!". Har sjældent en trommeslager spille så ubesværet som Per Oliver, i hvert fald ikke siden Yasuhiro Yoshigaki.

Der var mere intens freejazz noise improv hærg med legenderne i Jørgen Teller & The Empty Stairs (hvis sidste plade er anmeldt i Devilution). De lød lidt anderledes end sædvanligt, da Søren havde skiftet kontrabassen ud med en elektrisk "rock bas". Det gav musikken et mere funky og pumpende præg. Teller spillede nogle svedige noise riffs på sin guitar, men blev nok lidt overdøvet af Sørens el-bas. Tobias bankede som en tasmansk djævel på sine tønder, som altid. Stor klasse fra et band man altid kan regne med.

Family Underground er et af København mest originale acts. Jeg har aldrig set to koncerter med dem, som har mindet om hinanden. Nogle gange får du Sunn O))) drone, andre gange postpunk og noise rock. Aftenens sæt fra duoen kunne betegnes som repetitive synth mønstre tilsat noise guitar...og HØJ volume. Fantastisk koncert. Family Underground tager iøvrigt snart på en 14-dages USA-tour.

Efter de tre danske dræber navne, gik det desværre lidt ned ad bakke. Golden Cup (et semi-fransk orkester med Jooklo-folk) var noget lettere fesent hippie percussion gøgl, hvor halvdelen af publikum forlod lokalet. I programmet var man blevet lovet at det japanske hovednavn Kawaguchi Masamis New Rock Syndicate leverede "psychedelia, noise and free improvisation". Hvad vi fik var mere "generic garagerock". Der skete dog lidt noise improv-ish efter cirka 20 minutters røvballe, men ikke nok at redde koncerten.

Konklusion: En ganske fin Mayhem aften, hvor udebane holdene fik giga klø af de lokale.