Roskilde '17: Onsdag

Roskilde '17: Onsdag

Der var ikke megen metal at komme efter på Roskildes førstedag, men især The Hellacopters imponerede vor udsendte, mens også A Day to Remember, Idles og Red Fang var blandt de første på festivalen.

Kunstner
Titel
+ A Day to Remember + Idles + The Hellacopters
Dato
28-06-2017
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinese

Vi nåede knap nok at trække vejret efter Copenhell, inden den stod på metalsøndag, da Roskilde Festival 2017 åbnede. Vores anmelder var ikke vildt begejstret over publikum til Baests koncert senere under opvarmningsdagen, og desværre viste publikum sig også en kende bøvede til flere af metalkoncerterne, hvor der blev lavet circlepits, fordi det var metal, og ikke fordi bandet spillede en sang, hvortil en circlepit syntes egnet. Det gjorde, at publikum til koncerter med blandt andre High on Fire, Oathbreaker og Full of Hell fremstod decideret pinligt.

Men – og nu kommer vi ikke uden om det længere – der er også sket et generationsskifte blandt Roskildes publikum, og den nye foretrækker elektronisk musik. Den eneste grund til, at Foo Fighters kunne trække fuld plæne foran Orange, var vist på grund af ham den sjove frontmand, der engang var med i Nirvana, og på grund af deres skægge musikvideoer. Allerede sidste år var Neil Young eksempelvis alt for gammeldags. Det var elektronisk dansk lounge, Phlake, der åbnede festivalens største scene i år. Det kunne man høre på vej i flugt mod Pavilion, hvor Idles spillede som det andet rigtigt rockende navn, efter at A Day to Remember havde leveret en en dag til glemmebogen på Avalon.

Bristol-bandet Idles gav heldigvis en skallesmækkende, omend stilforvirret og ikke super overbevisende koncert, i hvert fald ikke rent musikalsk. Men de fik godt gang i publikum, og den animerede frontmand Joe Talbot vrissede sig flot og falsk gennem det meste af sættet. Sådan som det også lyder på plade. Underholdende karakterer over hele linjen, og guitarist Lee Kiernan blev til sidst grebet af stemningen, da han crowdsurfede ud over det begejstrede publikum. Hvis Idles kan træde lidt mere ud af forbilledernes skygge på deres næste album, er der potentiale til en koncert, hvor deres optræden også bakkes op af sange, der holder.

Og så havde denne signatur ellers på forhånd et anstrengt forhold til resten af dagens rockprogram, der bestod af mode-stonerne Red Fang og det prætenderende gendannede rockband, The Hellacopters. Så det satte vi andre skribenter til at tage sig af. Dog var min kollega på min side og ikke publikums, da Red Fang startede dåseølfesten midt på aftenen på Avalon. Heller ikke live er der andet end den let bøvede fest at komme efter i kvartettens sammensurium af Queens of the Stone Age, Mastodon og Foo Fighters. Egentlig er amerikanerne nok mest på bølgelængde med sidstnævnte, og så ved man jo ligesom, hvad man går ind til. Fest for festens skyld, ikke musik for musikkens skyld.

Dagens pølseende var svensk og ovre i den anden ende af festivalpladsen. The Hellacopters er klassisk rock, oprindelig fra garagen og skåret efter de mest åbenlyse forbilleder MC5 og The Stooges, mens også med referencer til eksempelvis Kiss og AC/DC. Det er meget generisk, men der var smæk på gruppens første par plader. Siden blev de hurtigt trætte, og det gav mening, da bandet gik i opløsning i 2008. Der var ikke mere at byde på. Nu er de gendannet, og Nicke Andersson (eller Nick Royale, om man vil) har fundet kasketten frem fra rodekassen på loftet, og alt er, som det var i 2008. Kedeligt. ELLER fantastisk, hvis man spørger min kollega. Altid godt med forskellige syn på sagen.

Uanset hvordan man vender og drejer den, var det ikke nogen særlig overbevisende start på dette års Roskilde. I hvert fald kke set med devilutionesiske briller. Videre til torsdag ...

Læs alle onsdagens anmeldelser her:
A DAY TO REMEMBER
IDLES
RED FANG
THE HELLACOPTERS