Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Jeg hader "omsorg"

Updated
Omsorg_2.0-20

Indadvendte nordjyder, store shows, Anne Linnet og Nik & Jay, venligere moshpits og en T-shirt til kr. 10.000. Vi kommer vidt omkring i interviewet med fremadstormende Omsorg.

Kunstner
Dato
16-01-2023
Fotograf
Peter Drastrup
Forfatter

Det går hurtigt for det nordjyske band med det atypiske navn “Omsorg”. Efter at have udgivet en enkelt single og en EP i 2021, blev de i år booket til at spille på Uhørt Festival. Uhørt er en branchefestival i stil med Aarhus’ SPOT, hvor små, upcoming bands har mulighed for at spille for både publikum, men også interesserede labels og bookere. Efter dette tog karrieren fart, og med en booking som opvarmer for det meget populære band Zeal & Ardor og en til When Copenhell Freezes Over i januar 2023, er der lagt i kakkelovnen til et forrygende år for bandet, der udsender deres debut den 20. januar.

Erling Brodersen Uhørt 2022 Omsorg 4557
Omsorg på Uhørt. Foto: Erling Brodersen


Omsorg består af Jan Fenger Christensen, der spiller guitar og synger, Trong Le på bas og ditto vokal og Mads Skannerup Hansen, der spiller trommer. Trong Le og Jan Fenger Christensen har tidligere spillet sammen i Out of Bounds, mens Hansen har spillet i forskellige folk punk-bands og også for countrymusikeren Jonas Ringtved.
– Det var lidt tilfældigt. De her to punkgutter kom ind i øveren, og så sprang deres trommeslager fra. Så jeg tænkte det kunne grineren at give det et forsøg. Så vi blev enige om at prøve det af. Og nu har vi spillet over 30 koncerter siden da, forklarer Hansen.

Bandet fik sin start under den store nedlukning, og de kalder selv projektet for “en coronababy”. Efter at have skrevet og indspillet to singler i perioden, blev de inviteret til Demersals EP-release og blev derefter en fast del af miljøet omkring emoviolencebandet, hvis debut vi roste i store vendinger.

Man må godt moshe, men man skal passe på hinanden
Trioen stak ud til deres store opvarmningsgig og delte vandene mellem dem, der elskede deres indadvendte screamo og ditto optræden, og dem, der syntes, det var lidt i den forkerte ende. En stor del af kritikken gik på deres fremtoning. Ifølge mange, virkede de nærmest generte og akavede, men det er faktisk en del af pointen for det nordjyske trekløver. Og ligger vel også nærmest i navnet, som 1000fryds booker Tobias Aske fandt på for sjov.

– Jeg er uddannet pædagog, og jeg hader ordet “omsorg”. Det er nærmest sådan et ikke-ord. Så det syntes jeg ikke, vi kunne hedde, forklarer Mads Skannerup Hansen, og fortsætter:
– Det syntes jeg virkelig ikke, vi kunne hedde, men nu synes jeg faktisk, det er det bedste navn. Jeg har været til rigeligt koncerter, hvor man bliver bedt om at banke hinanden i hovedet, men når man behandler følsomme emner og hedder “Omsorg”, så lægger det mere op til en krammer.

Og oprindeligt spillede to tredjedele af Omsorg da også mere letfordøjelig skatepunk, men tonen blev gradvis hårdere, mens indholdet blev mere personligt.
– Mange af sangene handler om ting, jeg går med selv. Det at skrive dem startede nok som en slags terapi, faktisk. Jeg kan komme ud med ting, jeg ellers bare går med. Det passer godt sammen – navn og udtryk, forklarer Jan Fenger Christensen.

Omsorg handler nemlig om at give plads til det mere rolige, introspektive, måske endda, hvilket publikum i Pumpehuset også måtte sande, da de ventede på noget, der lød mere som black metal. Også selvom Zeal & Ardor lægger op til en del eftertænksomhed.
Men Omsorg vil hellere byde op til dans på en anden måde.
– I meget hardcore og metal, er det sådan en hypermaskulin adfærd, der bliver belønnet eller planlagt efter. Der bliver opfordret til, at “alle skal slås nu”, og der bliver givet plads til dem, der i forvejen fylder meget. Man må ikke føle sig tryg til en koncert, siger bassist Trong Le.

– Vi vil forsøge at gøre noget andet. Til vores koncerter skal der være plads til at have det sjovt, men der skal også være plads til andre. Man kender jo godt det at være til koncert og gerne ville op foran, men der står én, der slår vildt om sig, understreger Christensen.



Pladen indledes med et citat fra den amerikanske præst og journalist Chris Hedges, der taler om det moralske ansvar for hinanden, han mener, det er nødvendigt, at verden tager, hvis vi skal bestå. “Revolutionens moralske imperativ”, kalder han det, og det fastslås, at venlighed og, netop, omsorg er nødvendigt, hvis mennesket skal blive ved med at være menneskelige.
På den måde understreges også, hvad Omsorg handler om.
Ligesom for Puke Wolf, hvem de også spiller sammen med flere gange i foråret, er det væsentligste for bandet håbet.

– Man er ikke alene om tingene. Det er det, jeg håber at udtrykke ved at synge om ting, der er svære. Jeg vil gerne have, at folk får en forståelse af, at det er svært for mange mennesker. Og et håb om, at ting bliver bedre, fortæller Jan Fenger Christensen

– Det er også der, pladetitlen kommer fra. Alt er øjeblikke og bevægelser. Sådan som jeg har det nu, bliver jeg ikke ved med at have det, uddyber Trong Le.

Det eneste, der står fast, forklarer bandet, er behovet for andre. “Omsorg” er et begreb, der ikke eksisterer i et vakuum. Omsorg kan kun udvises i samspillet med et andet menneske, og det er vigtigt for bandet.
– Du er ikke en skid uden andre, summerer Le handlekraftigt, inden Christensen supplerer:
– Hvis noget af det, vi laver, eller noget af det, jeg skriver, kan give mening for andre, så er det nok i sig selv.

Gør det selv

Trong Le og Jan Fenger Christensen har kendt hinanden i mange år og er vokset op sammen i den nordjyske købstad Hjørring, hvor de fik deres start i miljøet sammen. Særligt har det nu nedrevne, lokale spillested Sysseltinget spillet en stor rolle.
– Jeg kan huske de første par moshpits, da jeg bare var en lille dreng. Min storebror og hans venner passede på mig, og jeg kom nogle gange op på skuldrene. Jeg kunne virkelig mærke fællesskabet og kunne mærke, det var vigtigt.

Senere blev det til en praktikplads på 1000fryd som grafisk designer og det brugerstyrede, aalborgensiske spillested blev en mere fast del af bandmedlemmernes hverdag.
– Jeg kom der ikke rigtig som barn og ung, men efter Troels (Højgaard, red.) tog over som bestyrer, kom der andre boller på suppen. Jeg har spillet der meget, og har set meget mærkeligt derinde. Troels er god til at booke små skodbands, griner Mads Skannerup.

Omsorg 2.0 6

Og gør-det-selv-attituden, der driver 1000fryd, gør sig også gældende hos Omsorg. Bandet har en klar opfattelse af, hvad de vil, og hvad de ikke vil. Det gælder især når de træffer musikalske beslutninger. Efter deres optræden på Uhørt sidste år, gennemgik de coachingsessioner i den forbindelse og blev her kontaktet af en repræsentant for PDH Music, der udover at repræsentere kunstnere som Anne Linnet, Gilli og Nik & Jay, også har bands som Baest og Bersærk i stalden. Det var blandt andet på grund af denne aftale, at Omsorg blev booket til  Zeal & Ardor-koncerten og til When Copenhell Freezes Over i slutningen af januar. Men det betyder ikke, at Omsorg vil til at ændre på opskriften.
– Vi var ret skeptiske overfor hele det her coachingkoncept til at starte med, men Mathias Binder fra PDH ville gerne arbejde videre med os, fortæller Jan Fenger Christensen.

– Men vi har en håndtryksaftale på, at vi skal lyde som vi gør, supplerer Trong Le, og understreger dermed, at det er vigtigt for dem, at de selv får lov at bestemme. Det kom også til udtryk i november. Koncerten var udsolgt på forhånd, og bandet var blevet enige med hinanden om, at mange nok ikke var kommet for at høre dem. Succeskriteriet for dem var, hvis halvdelen af publikum hørte deres show.

– Vi havde sgu ikke helt fattet, at vi, som sådan, skulle varme salen op, griner Mads Hinnerup, og fortsætter:
– Vi vidste nok godt, at folk forventede noget lidt andet. Min kæreste spurgte inden, om vi ikke kunne spille sådan lidt mere “metalagtigt”. Men fandme nej. Absolut ikke.

Omsorg insisterer på at være sig selv. Og det er også derfor, de står fast på deres værdier. Da vi talte med dem om den danske scene, følte de heller ikke altid, at de musikalsk var en del af den, men at der var værdier, de i den grad kunne identificere sig med.
– Da vi mødte Puke Wolf klikkede vi helt vildt godt. Det samme gør sig gældende med Demersal. De er måske lidt voldsommere, men vores personligheder passer sammen. Så tror jeg det er lige meget, om man spiller metal eller klassisk, fortæller Jan Fenger Christensen.

På samme måde ser Omsorg også en stigende grad af netop omsorg i scenen.
– Maskulinitetskulturen er ikke længere det eneste, der duer, siger Trong Le, og Jan Fenger Christensen supplerer:
– Der sker så meget. Hvis man kigger på Eyes, er deres shows jo vanvittige, men alligevel er de opmærksomme på, om publikum har det godt. Det er ikke bare den rene slåskamp længere.



Og den omsorg er også omdrejningspunktet for bandet, i alle aspekter. Kombineret med deres gør-det-selv-attitude, betyder det også, at de i høj grad følger de principper, de taler om.
Deres plade er trykt på genbrugsmaterialer, og det samme gør sig gældende for deres T-shirts. Der er aldrig to ens, da bandet frem for at købe en stak forud producerede, cykler rundt til genbrugsbutikker og køber T-shirts, de selv trykker efterfølgende.
– Vi skulle have noget at sælge til vores tour og jeg hader at sweatshopkulturen er så integreret i metal- og punkscenen. Alle går så meget op i menneskerettigheder og lighed, bare ikke når det kommer til deres shirts, siger Le.

Det betyder også, at folk har måttet forlade merchboden med uforrettet sag, når de har bedt om en model i en særlig størrelse. Hver t-shirt er unik, som vores skribent Hanna Ella Sandvik demonstrerede i sin årsliste. Til gengæld bestemmer kunderne også selv, hvad de betaler for dem.
– Den dyreste vi har solgt, gik for kr. 10.000. Troels (Højgaard, red.) lånte os penge til at trykke plader, men så forlangte han også en t-shirt i bytte. Så det fungerer for os indtil videre, forklarer Jan Fenger Christensen.

En del af interviewet gik, som nævnt, på koncerten i december. Nordjyderne er nordjyder og er som nordjyder er. Anmeldelser af koncerten gik i hver sin retning, og selvom mange var rosende, var det udfordrende for dem at være i.
– Du siger, at vi godt må synes, vi er fede. Men det er lidt svært for os. Vi er jo fra Nordjylland. Vi har hørt folk sige det før, men det hele går så hurtigt, at vi har lidt svært ved at fatte det. Måske det hjælper lidt, når pladen kommer og folk rent faktisk kommer for at høre os, afslutter Jan Fenger Christensen ydmygt.

Omsorg 24
Foto: Morten Holmsgaard


Omsorgs ‘Moments, Movements’ udkommer 20. januar på Another Day Records, 5FeetUnder Records, RipCord Records, Nasty Cut Records, Akaip Records, Heartland Records, Dingleberry Records og Entes Anomicos. Den kan forudbestilles på bandcamp.
Omsorg holder releasekoncert for albummet på 1000fryd den 11. februar med Stöj Snak, Puke Wolf, Forever Unclean, Demersal, Lâche og Vægtløs.