Copenhell - planen er klar
PopulærI samarbejde med Copenhell offentliggør Devilution den endelige spilleplan forud for dette års festival. I denne sammenhæng bringer vi også et interview med den ansvarlige for Copenhell, Jeppe Nissen.
Copenhell blev en realitet i sommeren 2010, da Refshaleøen for første gang var skueplads for det, der i dag er Danmarks klart største metalbegivenhed. I 2013 er Copenhell så klar for fjerde gang, og den er efterhånden ved at være ret godt etableret. Der er den græsklædte bakke, hvor man kan hvile fødder og ryg, mens man har direkte udsigt op mod scenerne. Der er smadreland, hvor aggressionerne kan få frit løb med og mod alt forhåndenværende. Der er Biergarten. Og så er der naturligvis musikken. Tre scener med store og små danske og internationale navne. Programmet er selvfølgelig vigtigt, men hvor afgørende er det? Det spurgte vi den ansvarlige for området om. Han hedder Jeppe Nissen og erkender blankt, at det er ham, der har det endelige ansvar for, hvordan programmet til Copenhell ser ud.
I år har han og resten af arrangørerne bag Copenhell sammensat et program med nogle ret interessante navne. King Diamond er selvfølgelig den altoverskyggende booking, der, helt fortjent, løber med det meste af opmærksomheden. Danmarks største metalnavn gennem tiderne på Danmarks største metalfestival. Sådan opstår god kemi, og vi ser frem til lørdag aftens brag af en koncert med lige dele ærefrygt og begejstring.
Af internationale navne har man hevet Down, Danzig og Alice In Chains ind. Tre store, amerikanske navne. Af andre interessante navne er der Testament, Newsted, Accept, God Seed og Alestorm. Masser af international diversitet.
Svenskerne kommer
Derudover er der svensk magtdemonstration i form af In Flames, Sabaton, Grave, Amon Amarth og de p.t. utroligt populære Ghost. Svenskerne kan bare noget med metal, og i år indtager svenskerne for alvor Copenhell.
Danmark er selvfølgelig lige så fornemt repræsenteret. Førnævnte levende legende i form af King Diamond flankeres af Illdisposed, Saturnus, By The Patient, Essence m.fl.. Her kan man roligt sige, at alt lige fra de største navne til undergrunden er godt repræsenteret.
For det at sammensætte et musikprogram til en metalfestival handler jo netop om at få repræsenteret så mange forskellige subgenrer, som det er muligt, og samtidig have fokus på, at der skal nogle store kanoner til at trække folk til. Det må ikke kun være hovednavne, men det må heller ikke kun være så undergrund, at kun bandets egne medlemmer har hørt om dem. Så hvordan gør Copenhell? Vi tog tyren ved hornene og spurgte Jeppe Nissen, der i den grad brænder for arrangementet.
Hvornår starter bookingen af Copenhell et givent år?
- Vi går faktisk i gang umiddelbart efter festivalen. Så 2013 startede lige efter, at vi var færdige med 2012. Radaren er allerede sat efter, hvem der er aktuelle, hvem der kommer med plader, hvem der er på turné osv., og det følger vi med i kontinuerligt. De første bud gives nok omkring august og september, men vi undersøger hele tiden. Det står aldrig stille.
Hvem afgør, hvilke bands, der kommer på plakaten? Hvem er det, der sidder med det endelige ansvar og dermed har aben?
- Det er mig. På godt og ondt. Men jeg rådfører mig selvfølgelig med nogen, der lytter til alt muligt. Jeg er selv pænt opdateret, men jeg kan ikke gøre det alene.
Hvem bruger du så? Hvad og hvem består dit netværk af?
- Der er nogle personer, som jeg snakker meget med. Derudover læser jeg de internationale musikmagasiner, såsom Kerrang!, Metal Hammer, Terrorizer osv. Jeg læser på nettet. Der er de store som Blabbermouth, Revolver Magazine. Der er de danske, såsom Devilution osv. Og der er blogs, som jeg også følger. Alt det bruger jeg meget tid på. Og så er der alle pladeselskaberne og agenterne for de mange bands, som enten kontakter os, eller vi kontakter dem.
Okay. Med det på plads må vi hellere få gravet os ned i materien. Vi skal dykke ned i dette års program, og det første spørgsmål, som jeg kunne komme i tanke om var, hvornår I fik fat i King Diamong og hvordan?
- Ja! King Diamond var faktisk den første, vi fik fat i. Nu behøver det ikke længere være nogen hemmelighed, at vi har prøvet at få fat i ham før. Allerede i 2011 prøvede vi. Han er jo en internationalt anerkendt stjerne, der nyder legendestatus. Alle de store bands ser ham som en inspiration på hver deres måde. Om det er musikalsk, sangskrivning, horror- og make-up temaet: Han har sat sit aftryk på mange. Og vi var i god dialog i 2012, men der ville de kun spille Hellfest i Frankrig og Sweden Rock. Så her til 2013 var det det første navn, vi fik lukket ned. Og det er bare så fedt at have et dansk navn, som er absolut headliner. Det må være en god historie og et fedt comeback. Jeg kan godt røbe, at han kommer med en kæmpe produktion, så det bliver stort!
Hvem har været sværest at få fat i?
- Vi kæmpede for Down i lang tid. Det samme med Alice In Chains. Dem har jeg brugt god tid på. Jeg mener også, de er værd at slås for.
Hvordan afgør I så rækkefølge og scenevalg?
- Det handler jo grundlæggende om at skabe et mangfoldigt program inden for den brede genre, der hedder heavyrock. Der er mange genrer og mindst lige så mange meninger. Og på Copenhell skal der helst være noget for enhver smag. Vi har noget rock med Alice In Chains, noget black metal med God Seed osv., osv. Der skal være lidt til alle. Derudover skal der ikke være tre bands i samme genre lige efter hinanden.
- Hovednavnene giver sig selv, hvad angår hvor og hvornår de skal spille. Derefter er det finjusteringer. Et band som God Seed skal spille sent. Det virker fedest, når ond black metal spilles i mørke. Og det er lidt af en udfordring her i Danmark om sommeren. Der er jo lyst hele tiden, så der er reelt kun to-tre pladser på programmet, hvor der er mørkt. De er så gået til King Diamond og God Seed. Netop det, at det går fra lyst til mørkt, er sjovt. Man kan gå fra fest og ballade med Alestorm til ond satanmusik med God Seed. Det er fedt, at vi kan have den slags kontraster. Og så lukker King Diamond lørdag. En fed og værdig afslutning på Copenhell 2013.
Hvorfor spiller Grave på den lille scene?
- Grave var en sen booking, der kom på efter scene 2 var booket op. I år bliver der et helt nyt område ved Pandæmonium m. boder osv., så der kan være rimelig mange mennesker der. Det skulle gerne give en mere intim og intens stemning, og jeg er sikker på, at det kommer til at fungere fantastisk. For hvis ikke man gider de store navne, kan man få noget ekstremt på Pandæmonium.
Hvem vil Copenhell så allerhelst have fat i? Der må være en våd drøm? Hvad er den?
- Puha, det er et tveægget sværd. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg godt gad booke Pantera. Gerne med Zakk Wylde på guitar. Det ville jo være en fantastisk hitparade og en stor koncert for mig personligt, hvis det gik i opfyldelse. Sådan tror jeg mange har det. Som arrangør gad jeg selvfølgelig godt booke navne som Iron Maiden, Tool, Slipknot osv.
Det ligger også lidt i tråd med et spørgsmål, som en af vore læsere har stillet. For hvad er jeres ambitioner? Altså f.eks. om 10 år fra nu.
- Det er helt sikkert vores ambition, at vi bliver så store, at vi kan booke den slags navne. Dem vil man jo altid gerne kunne præsentere. Men det må ikke være på bekostning af alt det andet. Det skal være sådan, at "Copenhell tager man da til!". Man skal komme til begivenheden. Ikke nødvendigvis kun fordi ét stort band spiller. Man skal glæde sig til bakken, vennerne, bajerne og alt derimellem. Det er fascinationen. Ligesom folk, der siger: "Vi skal bare på Wacken", eller: "Vi skal på Roskilde uanset hvad". Man vil bare af sted uanset programmet. Det er fællesskabet og stemningen. Det håber vi også, at Copenhell kan skabe med tid.
Wacken og Roskilde er jo netop også sommerfestivaler, hvor man må slå telte op. En af vore læsere har spurgt, hvorfor man ikke må slå sit eget telt op. Hvorfor ikke?
- Lige nu er det, fordi vi ikke har området til det. Det er beton, og det gør det svært, for der skal bores huller i beton osv. Det er ikke så smart for telte, men omvendt, hvis der kommer regn, så bliver festivalpladsen ikke forvandlet til et mudderhul resten af tiden. Det løber væk, og man forbliver tørskoet. Det er så det positive ved, at der er beton overalt.
Det er lidt i tråd med et andet spørgsmål fra en læser, der vil vide, om I har overvejet at ændre lokation? Jeg gætter på, at der her også antydes noget om logistikken ved Refshaleøn.
- Vi bliver derude. Det er et fedt sted at holde festival. Det er råt, med beton og store nedlagte fabrikshaller. En god stemning. Historien med arbejdet, der har været derude med smede osv. Og så er der "Bakken!", ligesom vi, som nævnt, klarer et regnskyl vha. beton og afløb. Logistikken er dog noget, vi arbejder på. Her har vi hvert år lyttet meget til folks oplevelser. Vi har hvert år intensiveret shuttlebussernes frekvens, og i år kan man også komme derud med Havnebussen. Det er sådan noget, vi har arbejdet på. Så i år skulle det gerne være endnu bedre end nogensinde før.
Så må vi lige et smut tilbage til programmet. Du nævnte, at der skulle være lidt til alle. Hvilke forbehold er I nødt til at tage? Skal nogle bestemte tilgodeses? Det er lidt i tråd med et spørgsmål fra en læser, der efterspørger mere dødsmetal.
- Vi prøver at lave det så bredt som muligt. Vi forsøger at tilgodese alle. Også selvom jeg godt ved, at det er en utopisk tanke. Men i år er der også powervmetal, som har været efterlyst. Vi kommer generelt meget godt rundt i år. Det bliver nok aldrig helt perfekt. Der vil altid være nogle mangler for den enkelte. Men én genre gør det svært at sælge billetter. Det skal dog siges, at vi synes, at det er fedt, at folk går så meget op i det. Det vidner om en meget aktiv scene, når der er så mange, der har en holdning. Det er vigtigt!
Her til sidst tager vi så et kildent spørgsmål fra en læser. Billetprisen er steget hvert år. Er der en øvre grænse?
- Den sætter publikum. For så køber de ikke, hvis billetten bliver for dyr. Jeg synes dog, at man får meget for pengene i år. Der er mange store og mange små navne. Der er også en hel torsdag. Så er der smadreland, og der bliver også et vikingeområde i år. Der bliver 1-liters øl i Biergarten.
Program og pris følges ad. Sådan er det. Det stiger måske. Måske ikke. Jeg gad dæleme godt kunne sige, at billetterne koster 500 kroner for evigt. Men det er ren utopi. Så det er publikum, der sætter grænsen.
Og med drømmen om Pantera og festivalbilletter til en plovmand bringer vi det igen tilbage til virkelighedens verden, hvor en festivalbillet til Copenhell i 2013 koster 795 danske kroner. Det er stadig under halv pris i forhold til, hvad Sweden Rock og Roskilde Festival koster, ligesom det heller ikke er i nærheden af, hvad Wacken koster. Og nedenfor ser du spilleplanen, som den ser ud i år.
TORSDAG D. 13. JUNI
Pandæmonium:
18:00 Fall of Panthenon
19:30 Vinderen af Tak Rock afstemningen
20:45 The Defiled
22:30 Hatesphere
FREDAG D. 14. JUNI
Helviti:
16.30: Amon Amarth
19.00: In Flames
21.30: Alice In Chains
00.15: Danzig
Hades:
15.30: Between The Buried And Me
18.00: Illdisposed
20.30: Ghost
23.00: Parkway Drive
Pandæmonium:
14.30: By The Patient
16.00: Purified In Blood
18.15: Cancer Bats
20.30: Scarred By Beauty
22.45: Celeste
LØRDAG D. 15. JUNI
Helviti:
14.30: Accept
16.30: Sabaton
19.00: Testament
21.30: Down
00.15: King Diamond
Hades:
15.30: Newsted
18.00: Every Time I Die
20.30: Alestorm
23.00: God Seed
Pandæmonium:
12.15: Impalers
13.30: Malrun
15.45: Saturnus
18.00: Grave
20.00: TBA
22.30: Essence