Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Den svenske kulturarv

Populær
Updated
Den svenske kulturarv

Det var sommer eller skulle ligne det, og Soilworks trommeslager Dirk Verbeuren kunne lige nå et interview med Devilution, inden han skulle på Roskildes Odeon-scene med bandet.

Kunstner
Titel
Dirk Verbeuren
Dato
02-07-2011
Distributør
Fotograf
(foto fra bandets facebook-side)

Hvor længe har du været i Soilwork?

- Min første tour med dem var i 2004, og var i princippet som session-trommeslager, men jeg har spillet med bandet lige siden. Jeg blev officielt medlem i 2005.

Gik det op for dig på den tour, at du virkelig gerne ville være medlem, eller betalte de bare godt?

- Haha. Nej, det var fordi, at vi havde det skægt på den første tour og også klikkede godt sammen musikalsk. Jeg var interesseret fra start, og det var de andre også, men jeg havde også travlt med mit eget band Scarve, som var rigtig aktivt på det tidspunkt. Så det tog lidt tid at få tingene til at passe sammen.

Jeg kan forestille mig, at det for en svensker måske er ligeså specielt at spille at spille på Roskilde som for en dansker. Nu er du ikke lige fra vores naboland som nogle af de andre i bandet, men hvad mener du om at spille på Roskilde?

- Jeg elsker det, vi har faktisk været her før. Vistnok i 2006. Vi spillede virkelig sent, måske 3 eller 4 om morgenen, jeg vidste ikke hvad jeg skulle forvente, og jeg havde gået rundt på festivalpladsen tidligere på dagen og nydt stemningen, men tænkt over, om der nu ville være nogen til at se os så sent? Men…teltet var fyldt og det var bare et fantastisk show.

Ændrer et festivalshow på jeres sætliste i forhold til en ”normal” koncert?

- Næ, ikke rigtigt. Vi har otte albums ude nu og vores mål er altid at have lidt af det hele, og det, som folk gerne vil høre. Når vi som i dag har op til 75 minutter, så vil vi altid prøve at få mindst én sang fra hvert album.


DER ER IKKE STØBT NYE SANGE ENDNU

Er der så noget helt nyt med, måske noget til et kommende album?

- Så vidt er vi slet ikke kommet. Vi har haft travlt med at toure efter ’The Panic Broadcast’ og diverse andre ting, så vi har ikke skrevet noget endnu.

Du bor i USA med din kone, så hvordan går det med at øve i Soilwork og skrive nye sange?

- Ja, det sidste album blev skrevet primært ved at sende hinanden filer frem og tilbage. Der blev ikke øvet, jeg gik i studiet og vi indspillede uden at jeg havde prøvet at spille sangene før med de andre. Vi havde fyldte kalendere, og ideelt set, havde det været fedt at mødes og jamme, men det var bare ikke muligt. Det er bare svært med én i Frankrig, mig i USA, og så er Bjørn i Canada en del og så et par folk i Sverige.

Når I så ikke har skrevet noget endnu, så er I vel heller ikke kommet så langt med at tænke på producere?

- Ikke rigtigt. Altså, vi har i hvert fald hver især forskellige folk, som vi godt kunne tænke os at arbejde med. Peter Wichers og Jens Bogren (Opeth, Ihsahn, James LaBrie, Katatonia m.fl) lavede den sidste og det var jeg pænt glad for, så personligt ville jeg gerne gøre det igen. De er virkelig dygtige til det, som de gør. Jeg synes, at ’Panic Broadcast’ har den bedste trommelyd, jeg nogensinde har haft. Det lyder meget powerfuldt og naturligt samt meget klart. Ingen triggere.

- Vi optog faktisk trommerne i en kirke i North Carolina, så det var et stort rum med højt til loftet, og rumklangen var utrolig. Jens benyttede en masse mikrofoner, som stod langt væk fra selve trommesættet.


ÅH, DU SEJE SVENSKE MELODØD!






Jeg ville have spurgt lidt til nogle af de gamle svenske melodødsklassikere, for da Soilwork blev dannet i ´95, var det jo lige tiden for nogle af de største indenfor den slags. Men ”melodød” er måske også noget, du har et forhold til?

- Ja, helt klart.

Hvordan ser du så på At The Gates og ’Slaughter of the Soul’?

- Classic! Det har helt sikkert inspireret Soilwork, ja, nærmest alle, som kan lide melodisk død. Jeg blev virkelig blæst væk af det album. Jeg så At The Gates på den tour, og det var helt sikkert, at de nærmest havde startet en revolution på scenen. Spørger du Björn og Peter vil de helt sikkert tale varmt om dem, de første demoer og albums også.

Du kender dem måske ikke: Ceremonial Oath, der havde In Flames og Dark Tranquillity medlemmer?

- Det kender jeg faktisk godt. Ceremonial Oath, In Flames og Dark Tranquillity havde noget unikt kørende med melodierne og en ret eksperimentel, i hvert fald for tidspunktet, sangskrivning. Den tid og musikken betød meget for mig personligt.

Ja, jeg har jo også Dark Tranquillity og ’The Gallery’ på listen?

- Helt sikkert! Dén og så det første album ’Skydancer’. Der er fantastiske ting på de to, og jeg elsker faktisk stadig det band, for jeg mener de har noget helt specielt. Vores ex-guitarist, Daniel, spiller bas med dem nu, og vi er alle gode venner.

Eucharist ’The Velvet Creation’?

- Jeg er ikke helt inde i deres materiale, men jeg kender noget af det. De nåede ikke så langt, men jeg kender de ting, som var med på ”the W.A.R-compilation” (en opsamling fra Wrong Again Records, et selskab, som var specialiseret i tidlig svensk melodød – red.).

- De år dér var helt sikkert en spændende tid for svensk metal, og var med til at gøre svensk metal virkeligt stort. Det er virkelig blevet stort i dag, der er jo nærmest et tillæg om metal i avisen hver uge. Det ville være virkelig cool, hvis jeg en dag kunne læse noget tilsvarende i New York Times!

Så er der selvfølgelig også Dissection og ’The Somberlain’ samt ’Storm of the Light’s Bane’.

- Igen er det jo sande klassikere. Lidt mere ”blacket”, men stadig med helt unikke melodier. Det har endda den samme charme i dag. For mig er det det samme med Emperors ’In the Nightside Eclipse’. Godt nok ikke svensk, men det episke og den melodiske sans var til stede i samme grad. Utroligt… det er tidløst.

Dissection blev jo produceret af Dan Swanö…

- Jeg er stor fan af Dan. Også af hans trommespil på fx Diabolical Masquerade, det tidlige Bloodbath og hos Katatonia. Jeg var også stor Edge of Sanity-fan, fantastisk band.

Ja! I samme kategori som de foregående spørgsmål ville jeg nævne Edge of Sanitys ’Purgatory Afterglow’?

- Fantastisk! Og ’Crimson’ også. Jeg var virkeligt hooked på det band.

Jeg kan høre, at du har helt sikkert været den rigtige fyr for Soilwork?

- Hahaha. Ja, det lyder sådan! Men jeg lytter nu til mange forskellige ting.

Selvom det selvfølgelig er lidt upræcist ”bare”at slå Soilwork hen som melodød…

- Ja, vi skriver bare musik uden at tænke over genrer. Men det er jo let at sætte ting i bås, og en eller anden beskrivelse, bør det jo have, og så passer melodød egentlig udmærket til en start. Jeg tror egentlig, at vi i dag lytter mere til musik, som ikke er metal. Jeg er fx ikke så vild med det meste af det nye metal. Måske er jeg for gammel og kender allerede for meget metal, haha. I mine øjne er der langt mellem de bands, som har noget nyt at tilføje genren.

-    Sven (keyboard/samples) og jeg er meget til elektronisk musik, Aphex Twin osv. Bjørn lytter til en masse klassisk rock og gammelt heavy metal. Vi hører en masse forskelligt. Jeg hørte fx Prince i LA for en måneds tid siden.


EN DRILLENDE RYG OG AUTOPSY

Når I at se noget senere på festivallen nu, hvor I er her?

- Ja, lidt af hvert. Min kone er fotograf og vil gerne se et band, som spiller på samme scene som os, men bare nogle timer efter. Jeg ville virkelig gerne se Autopsy også, men det er jeg bange for, at vi ikke kan nå. Jeg har aldrig set dem, men wow! Det ville jeg gerne!

Hvor meget er i kontakt med Peter, når han nu ikke kan spille pga. ryggen?

- Ja, han kan desværre ikke spille. Vi taler ofte med ham, han er en nær ven, og det går bedre med ham, men vi ved ikke hvornår, han bliver klar. Vi aflyste en USA-tour, det var for risikabelt simpelthen. Men festivalshowsene ville vi ikke aflyse, så der har vi en anden med på guitar.

- Han er meget høj, og har kæmpet med ryggen i mange, mange år. Han har en diskusprolaps, og det er meget smertefuldt, så en tur vil være for hård med at spille, sove i en for lille seng i bussen osv. Han har simpelthen brug for lidt ro.

Soilwork som band behøvede ikke ro og gav et energisk show på Roskilde en times tid efter dette interview blev afsluttet.