Horrorshow nær Hedegårdscentret

Horrorshow nær Hedegårdscentret
Vor unge Alice Cooper-koncertdebutant var ikke imponeret over legendens backing band i Ballerup. Men showet holdt. Forventningens glæde ville ingen ende tage, som man var på vej til Ballerup for at opleve mørkets fyrste live for første gang nogensinde. Den 59-årig chok rockens Godfather er en institution i sig selv, en levende legende still going strong, som muligvis har skiftet slanger og whisky ud med golfkøller og dansk vand, men som gennem sin musik stadigvæk leverer det materiale, mareridt er skabt af.

Man kan gruble længe over, hvad der får en så garvet musiker som Cooper til at tage så profilløst band med sig på vejene, som desværre var tilfældet i Ballerup. Den eneste kontur, de udviste denne aften, var én karakteriseret ved deres uengagement og uindfølte soli. Man kan have nok så meget respekt for KISS-trommeslageren Eric Singer, som har været fast medlem i Coopers tourbus det sidste års tid, men den forsvinder altså, når han aldrig – ikke én gang! – viste en decideret kunnen.

Kedelige guitarister, fornøjeligt sceneshow

Han var dog ikke så iøjefaldende kedsommelig, som de to guitarister, Jason Hook og Keri Kelli, var. Der blev solgt såkaldte signerede hero-guitarpicks i merchandiceboden, men hvem gider dog bruge en hårdt tjent halvtredser på et memorabilia fra musikere, som viser absolut ingen spilleentusiasme? Spørgsmålet lader vi hænge.

Og så er der sceneshowet, som i al sin morbide pragt af kunstig blod, et skafot og diverse andre remedier, jo efter sigende hører sig til et Cooper show. Det er ekstremt og samtidig ekstremt fornøjeligt at se Cooper blive smidt i spændetrøje efter at have dolket en babydukke til lyden af ”Dead Babies” og showdelen af koncerten lykkes ved aldrig at negligere musikken.

Det er selvfølgelig meget indøvet og efterlader muligvis ikke det store rum til musikalsk improvisation, men man ville ikke være foruden det.

NB: Redaktøren - med over en nævefuld Alice-koncerter på det tunge CV - er så langtfra enig i ovenstående betragtning; efter et kvarters gang fra busstoppestedet ved Hedegårdscentret over til den velfyldte arena, hvor Uriah Heep først leverede et solidt supportsæt og Alice Cooper dernæst foldede sig suverænt ud med basis i en supersublim sætliste, som beskrevet af Struers egen metalsøn [url=http://www.musik.bt.dk/index.php?id=1059]her! - Red.

07-11-2029
3