7. Shield Wall
8. Raven's Flight
9. Guardians of Asgaard
10. Raise Your Horns
11. Twilight of the Thunder God
3

Med Iron Maidens ’Run to the Hills’ på anlægget gjorde Amon Amarth deres entre, hvor det store 'Berserker'-backdrop blev hevet væk, og så hamrede svenskerne ellers i med 'The Pursuit of Vikings' med en lækker og fyldig lyd. Med masser af ild og fællesbrøl kørte bandet i deres tunge groove, som alle kan vippe med fødder og nakker til. Forsanger Johan Hegg nyder heltepodiet, der er blevet lagt til Helviti-scenen siden fredag, og lader sig hylde som en afgud til ’Deceiver of the Gods’.

Røgen fra pyroen blandes med støv fra publikum, der har gang i moshpits, mens solen bager. En kakofoni af musik og halvberusede tilskuere. Trommeslageren buldrer derudad, mens han sidder der i sin overdimensionerede vikingehjelm med horn på begge sider, og parallellen til Iron Maiden er ikke vanskelig at drage. Der er fuld blus på det teatralske, og Amon Amarth kører vikingetemaet, som de har redet på i hele deres karriere. På ’The Way of Vikings’ kommer der sågar et par kampklædte vikinger op med skjolde og sværd og udkæmper en duel på scenen, mens Hegg brøler ude på podiet. Der befales hoppeborg på ’Crack the Sky’, da de spiller et par numre fra den nye plade 'Berserker', og publikum adlyder den karismatiske og storsmilende forsanger.

De er sikre i deres levering, præcis som de var det for nylig på hjemmebanen Sweden Rock Festival, dog uden dybe stik i kataloget. Her på Copenhell fik vi deres standardshow på sommerfestivalerne rundt i Europa. Hegg får da også publikum med på vognen, da han hylder sommeren som den bedste årstid, hvor der er plads til metal, bajere og hygge. Hvem kan være uenig i det? Letkøbt ros virker på Copenhell. Det samme gør fyrværkeri, som der er rigeligt af sammen med pyro på ’Ravens Flight’.

Her stopper festen dog ikke for Amon Amarth. På ’Guardians of Asgaard’ får Hegg hjælp af landsmanden Lars Göran Petrov, eller LG Petrov, som han kaldes i folkemunde. Den tidligere forsanger i Entombed, der nu slår sine folder i Entombed A.D. og Firespawn, brøler i duet med Hegg, og svenskerne har kortvarigt hele Copenhell i deres hule hånd, mens runerne står i flammer på scenen.

Så skulle der skåles i store mjødhorn til ’Raise Your Horns’, og Midgårdsormen bliver pustet op på scenen til ’Twilight of the Thunder God’, mens Hegg har Thors hammer i næven. Som med heltene fra Iron Maiden har Amon Amarth i den grad taget det teatralske til sig, og der bliver ikke sparet på vikingetidssymboler. Med høj sol og en smule vind er det noget nær optimale forhold for Amon Amarth, fordi publikum er veloplagte. Sceneshowet havde dog nok fungeret endnu bedre i mørket. For flammer og fyrværkeri får ikke den visuelle effekt, de kunne have fået senere på aftenen. Det bliver derfor lidt sigende for hele koncerten, at både effekter og fremførelse kunne have været bedre, men Amon Amarth er sikre i deres levering og skuffer næppe deres overbeviste fans, som der er mange af foran Helviti og på bakken. De genopfinder ikke hjulet, men deres melodiske dødsmetal er altid en garant for underholdning på festivalerne.