8. The Berserker at Stamford Bridge
9. When Once Again We Can Set Our Sails
10. Skoll and Hati
11. Wings of Eagles
12. Into The Dark
2

Lyn(!)kursus i nordisk mytologi: Thor er tordenguden. Han har en hammer. Den hedder Mjølner. Det er kun de værdige, der kan løfte den. Thors far hedder Odin. Han bestemmer i nordisk mytologi. Han måtte give et øje for at blive alvidende. Det koster at drikke af Mimers brønd! Odin har to ravne. Hugin og Munin. En valkyrie er en kvindelig kriger. Skoll og Hati er ulve. Deres far hedder Fenrir. Eller Fenris, hvis man vil være moderne.

Alt det forklares i Amon Amarths tekster. Så kan man selvfølgelig indvende, at Amon Amarth er navnet på Dommedagsbjerget i Ringenes Herre, der har den dersens vulkan, som kan både lave og ødelægge juveler. Men svenskerne diskriminerer åbenbart ikke. Man fristes til at tro, at selv folk, der ser 'Game of Thrones' er velkomne i deres univers. Men næppe nok til at begynde at synge om dem. Tag den, Jon Snow!

Amon Amarth er pjattede med nordisk mytologi. Så meget, at de har sunget om det i 20 år og nu igen på deres 11. studieplade. Lever man efter parolen intet nyt er godt nyt, så er ’Berserker’ godt nyt. Amon Amarth pumper deres velkendte melodiske dødsmetal ud over 56 minutter og 12 sange. Begge dele er for meget. For sangene er velkendte, lige fra opbygning til vers og melodier.

Lyt til teksterne her på 'Crack the Sky', hvor Thors hammer får endnu en tur i den lyriske suppedas.

Klicheerne står i kø, og flosklerne er tyndslidte, når vi nærmer os det lyriske univers. Deraf begynderkurset ovenfor. For de har sunget om de her guder, deres værktøj og fabeldyr mange gange før. Nærmest altid. En parallel til deres landsmænd i Arch Enemy er ikke svær at drage. De har også samme letbenede lyrik, hvor Arch Enemy synger om frigørelse, så synger Amon Amarth altså om vikinger. Både musikalsk og tekstmæssigt er begge bands skåret af samme svenske læst.

Som udgangspunkt er der ikke noget i vejen for det. Begge bands spiller melodisk dødsmetal og gør det godt på den medrivende og gyngende måde, der kan få os til at kalde det stadiondød. For det virker ikke kun på små klubber. Begge bands er blevet så store på det, at de kan fylde relativt store spillesteder. Problemet med ’Berserker’ er bare, at det er set og hørt før. Af Amon Amarth selv. Hvis man skal finde små guldkorn, kan man sige, at introen på åbningsnummeret ’Fafner’s Gold’, er akustisk og momentært kan minde om Metallicas åbning på pladen ’Master of Puppets’. Men derefter slår Amon Amarth over i den vante gænge og ser sig ikke tilbage. Måske af frygt for at blive til saltstøtter? Nåh nej, det er en anden fortælling, for pokker!

Det er ikke nemt. Amon Amarth har det heller ikke nemt. De har malet sig selv op i et hjørne. Hvis man er asatroende og lytter til metal, så er Amon Amarth typisk et af de bands, der sværges til. Det ved de også godt. De har bygget en karriere op på det. Så mjødhorn, Valhalla, Thors hammer og vikingeskjold er grundpiller i deres tekstunivers. Her 20 år senere begynder det bare at blive lidt ensformigt.

Kan man lide Amon Amarths musik, så skuffer ’Berserker’ ikke. Ligesom med Slayer, AC/DC og Volbeat ved man, hvad man får, når de udsender en ny plade. Eneste lille ændring er faktisk, at man i mellemtiden har fået ny trommeslager. Generelt har Amon Amarth haft en stabil kerne i samfulde 20 år, men trommeslageren er altså ny på ’Berserker’. Han hedder Jocke Wallgren og har en fortid i Valkyrja. Ja, det er jo næsten perfekt. Og det er det faktisk. Wallgren spiller ganske udmærket og falder godt ind i Amon Amarths lyd.

Hør 'Raven's Flight' her:

Generelt er det de potente riffs som på eksempelvis ’Raven’s Flight’ ovenfor, der er Amon Amarths brød og smør. Dem er der masser af, og de velkendte omkvæd er der også. Her opsummerer bandet sådan set selv sagens kerne i sangen ’Shield Wall’, hvor Johan Hegg synger ’A chain is never stronger than its weakest link’, hvilket han har ret i. Her er forudsigeligheden og den letbenede lyrik Amon Amarths akilleshæl. Nej, igen forkert fortælling. Så deres mistelten, da!

’Berserker’ er lang. For lang. Der er intet nyt ud over den akustiske intro og lidt klaver til sidst.