Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

SRF '16: Vanvittigt fascinerende

Populær
Updated
SRF '16: Vanvittigt fascinerende
SRF '16: Vanvittigt fascinerende
SRF '16: Vanvittigt fascinerende
SRF '16: Vanvittigt fascinerende
SRF '16: Vanvittigt fascinerende
SRF '16: Vanvittigt fascinerende
SRF '16: Vanvittigt fascinerende
SRF '16: Vanvittigt fascinerende

Kulissen var imponerende, og på Lemmy Stage opførtes en medrivende forestilling med blandede godter fra Mercyful Fate-tiden og slutteligt hele 'Abigail'. Mesterligt!

Kunstner
Dato
09-06-2016
Trackliste
(Out from the Asylum)
1. Welcome Home
2. Sleepless Nights
3. Halloween
4. Eye of the Witch
5. Melissa (Mercyful Fate)
6. Come to the Sabbath (Mercyful Fate)
('"Them"')
(Funeral)
7. Arrival
8. A Mansion in Darkness
9. The Family Ghost
10. The 7th Day of July 1777
11. Omens
12. The Possession
13. Abigail
14. Black Horsemen
(Insanity)
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen
Karakter
5

For fire år siden brændte den på det tidspunkt genkomne King Diamond et usletteligt minde fast i anmelderens bevidsthed på Sweden Rock Festival 2012.

Efter Kings sygdomsperiode var der tvivl om, hvorvidt han var tilbage på godt eller ondt, men alle bange anelser blev gjort til skamme, og han har siden leveret koncerter af storformat.

Sweden Rock Festival har på mange måder forstået nogle essentielle ting. Blandt andet at King Diamond skal programsættes, når himlen er fuldstændig sort. Denne gang var han blevet sat til at runde torsdagen af med dagens sidste koncert, lidt efter midnat. Vilkårene for en gennemført oplevelse var dermed i hus.

Som vi skrev tidligere, var en komplet gennemgang af ‘Abigail’ på programmet. Turneen startede i USA i efteråret og kommer nu til Europa, hvor også Copenhellpublikummet får fornøjelsen på fredag. Det her er en koncert der skal ses. Og ikke alene fordi chancen for at opleve ‘Abigail’ i sin helhed med al sandsynlighed ikke kommer igen.

Overbevisende kulisse
Udsendtes forhold til King Diamond var, og er, ikke af de varmeste. Mercyful Fate kom aldrig i cd-reolen, og de lejlighedsvise møder med Kings vokal har gennem årene aldrig udviklet sig til noget decideret positivt (må en redaktion komme med dødstrusler mod egne skribenter?, red.). Planen var derfor at få set giraffen nok engang og ellers returnere til et koldt telt for at være klar til fredagens udskejelser.

Det blev bare ikke sådan, da først den mentalt syge Grandma kom ind i kørestol med sit stivnede smil, der fik kuldegysningerne til at risle ned ad rygraden til en baggrundsprædiken af ‘Out from the Asylum’. Da King efterfølgende tog imod hende med nummeret ‘Welcome Home’ fra ‘Them’, hans andet konceptalbum, udgivet året efter ‘Abigail’ og med en lige så makaber historie som på det første, blev jeg fuldstændig uforvarende tryllebundet.

Efter to årtier med tungmetallens udvikling og mere og mere vanvittige afstikkere i undergenrerne har man efterhånden set det hele udi gore og ekstremiteter. En massiv hærdning af visuelle, tonale og lyriske sartheder har for længst fundet sted. Men setuppet var i al sin perfektion uhyggeligt.

Det lyder jo dumt at skrive den slags barnagtigheder i sine starttredivere, men det siger alt om virkningen af den kæmpe kulisse, King Diamond har sat op til ‘Abigail’-turneen, hvor meget må kunne gå galt under opførelsen.

Udover de vanlige omvendte kæmpe kors, der lyser baggrunden op, er meget tilføjet for at kunne fortælle den gruopvækkende historie, som udspiller sig på det 40 minutter lange konceptalbum, der til næste år har 30-årsjubilæum.

En horrormusical
Inden det kom så vidt, startede koncerten med tre kvarters musik både fra solokarrieren og årene i Mercyful Fate, hvor ‘Melissa’, ‘Halloween’, ‘Eye of the Witch’ og ‘Come to the Sabbath’ blev spillet med en fylde og intensitet, der antændte publikum som nytårsraketter og manifesterede, hvor værdsat King Diamond er uden for Danmarks grænser.

Hele første halvdel fungerede som et eskalerende opvarmningsheat til ‘Abigail’, der starter med ‘Funeral’ begravelsen af det dødfødte barn, forårsaget af Count de La Fey, der under graviditeten skubbede sin hustru, grevinden, ned ad en trappe i raseri over at have opdaget hendes utroskab og deraf følgende svangerskab, der leder til Abigail, det dødfødte og altså uægte barn.

Sceneshowet indeholder alt fra kisten med Abigail til Kings teatralske interageren med Miriam, der flytter ind i huset og besættes af Abigails ånd fra hun er gravid og skal nedkomme med, hvad der i historien er den genfødte Abigail, der overlever Miriams barselsdød, og som slutteligt bliver hentet af the black horsemen, der steder Abigail til hvile, morbidt fasttømret til kisten med syv sølvnagler.

King Diamond og et band i overlegen turneform opførte en lammende horrormusical, komplet overbevisende spillet og visualiseret, så alle sanser og følelser var mættet til grænsen efter halvanden time i audiens hos kongen. Der er ingen tvivl om, at ’Abigail’ er et vanvittigt fascinerende album, og at King Diamond, Andy LaRocque, Mike Wead  Matt Thompson og Pontus Egberg er på toppen som turnerende band.

Som sagt: Se det her, uanset om du er til King Diamond eller ej. Det er kort fortalt en sublim oplevelse, hvis og når alt går op i en højere enhed.