Mighty Fight Night: Fest på kontrakt
Mighty Fight Night: Fest på kontrakt

En lang aften med musik var hvad Mighty Music forærede publikum, da der efter talentfejden kom shows fra Vanir, Helhorse og Scarred By Beauty.

+ Vanir + Helhorse
20-05-2011
4

Der var under to timer til midnat, da de tre bands i talentdysten havde spillet shows fuld af forhåbning (læs om den del HER!), og det fremskredne tidspunkt havde for alvor sendt folk til kælderen, hvor de blandt kunne få en forklaring på, hvorfor Mighty Musics Bjarke Ahlstrand ikke længere havde langt hår, når nu han og den ligeså store metal-ildsjæl i kollegaen Michael Andersen i sin tid i et slogan proklamerede, at det aldrig ville ske.

Sækken fik sin pibe

Først af de tre bands, som Mighty havde valgt ud fra kontraktlisten, var Vanir. Og ja, det er måske en lidt hård overskrift, når nu der rent faktisk er en sækkepibe-spillende pige i det otte mand høje band, men retorikken kom nærmest fra bandets frontmænd, der i ægte vikingestil var meget kvindeglade. Her blev der dog ikke voldtaget, men blot bedt om, at pigerne flashede frontpartiet.

Det var lidt en slags instrumentalt overload man blev vidne til. Altså, der var skam sang på, men de to herrers brummen kunne nu ikke aflede fra, at der konstant var en fløjte eller en 'pibe i lydbilledet på en meget fyldig og repeterende vis. Det kunne have klædt bandet, at have en mere gennemtrængende frontvokal, så det ikke kun var "hey, hey", der kunne gjaldes med på.

Det skal dog også siges, at det måske skyldtes, at lydmanden med de mange samtidige instrumenter fik kamp til sit hår for at give plads til det hele. Selvom guitarerne og dermed metaldelen var lidt mere tydelig end på skiven, så faldt det desværre lidt sammen. Synd, for havde det bare været ét nummer, så havde det måske virket overbevisende, for der var jo også så meget at se på, når scenen bliver fyldt sådan ud. Men med flere numre blev det bare lige lovlig ensformigt, desværre. Hør 'Elverkongens Brud' fra showet " target="_blank" title="Vanir">HER!
(karakter: 2)

Sjældent Helhorse-show

Man nåede lige at tænke: "hov, de mangler da en", da frontmand Mikkel efter en nærmest følsom og stemningsfuld åbning med rolig stemme forklarede, at Aske desværre ikke kunne deltage denne aften, men at man havde allieret sig med Andreas fra Only The Dead. Og så gik det ellers løs. De to herrer var begge sprængfyldt med energi, og matchede hinanden godt, selvom man selvfølgelig også savnede den finurlige Aske.

Helhorse leverede et ganske fornemt show, måske ikke nær så fandenivoldsk som på Beta (under Dødning-etiketten), men bestemt ligeså godkendt som dette. Helhorse ville feste, og det lykkedes bandet med. Det blev til fin dynamik i form af bandets nærmest 'Come Together'-agtige sang med 'Black Weed' og den sprængfarlige dobbeltduel med 'House of Roosters' og 'So Many Drugs So Little Time (tjek det i øvrigt ud " target="_blank" title="Helhorse">HER!). Det har været en svedig scene, som Helhorse afleverede til aftenens sidste band - aerobic-bandet Scarred By Beauty.
(karakter: 4)

Fy' fa'en for en fest

Det var tredje gang, at Scarred By Beauty blev overværet af denne anmelder og tredje var lige præcis lykkens gang. Ikke at det nogensinde har været dårligt med de fyre, men denne aften gav det hele bare mening. Genkendelsens glæde i nogle af sangene, og så et superenergisk live-show, der bare ikke hvilede. Gutterne må have svedt mere end løberne i Copenhagen Marathon, der et par dage efter betrådte gaderne i byen.

Scarred By Beauty kan deres shit, og det er imponerende hvordan der kan hoppes, løbes, headbanges, svedes, råbes samtidig med at der tappes på guitaren. Bandet har i øvrigt et fedt virkemiddel i de små tapping-stykker, der ofte gemmer melodien i den ellers heftige musik. Og så er der jo også de "skæve" guitarstykker, som danner en særlig støjende atmosfære i musikken.

Frontmand Joller er en sand frontmand. Skal der laves ti albums med Scarred... så vil lidt mere variation i stemmen nok blive en nødvendighed men til et 40-45 minutters show, går det an, når der nu er så mange andre fede detaljer at lytte efter i musikken.

Knægtene gik til den med drikkevarerne på scenen. Shots, bajere og et lille hyggegylp fra en prøvet trommeslager, der nu spilmæssigt ikke lod sig påvirke. De så ud til at more sig på scenen, og det gjorde vi også på gulvet, hvor der også var god energi, selvom ingen egentlig kunne matche det som skete på scenen.
(karakter: 4)

Tjek 'Circle the Reservoirs' ud fra aftenen herunder, og fornem lidt af energien: