Wolves in the Throne Room leverede en uhyggeligt god koncert på Loppen, hvor bandet formåede at omdanne den lille scene til omdrejningspunkt for et sort ritual.

01-06-2010
1-3: Wolves in the Throne Room
4-5: I, Mountain
C.V
4

Det lille trommesæt, der stod klemt inde mellem kraftige rørforstærkere og store kabinetter, så skrabet og lettere faldefærdigt ud, og et enkelt bækken så ud til, at der var blevet spist af det. Man vidste herudfra ikke helt, hvad man skulle forvente af det københavnske band I, Mountain og informationerne på bandets hjemmeside var også ganske begrænsede.

Fra bandet selv fik man ikke meget at vide. Undervejs blev det til en enkelt, nærmest hvisket "tak", men heldigvis var der god støj i musikken til at opveje dette. Det var som en blanding af Cult of Luna, Neurosis og en anelse Nachtmystium. Lige bortset fra bassistens første vokale præstation, hvor han kom af sted på gal facon, så fejlede råb og skrig over den tunge, monomentale musik ikke noget. Hvert slag på trommerne blev leveret med en kraft fra hele kroppen af den spinkle gut, der nærmest lå helt ned over lilletrommen efter hvert slag.

I, Mountain var bedst, når hele bandet spillede med. Der var nogle passager i starten af nogle af numrene, hvor guitarer og bas skabte sonisk støj, der slet ikke var på høj højde med den tunge knusende musik, der ellers blev leveret, når også trommerne var med. Det skal blive spændende at følge bandet og dets tunge dommedagsmusik fremover.
(I, Mountain: 3)

Stearinlys i mørket

Loppen er et af de mindre spillesteder, hvilket gør det ganske velegnet for de bands, der ikke kan fylde Store Vega ud, selvom der ikke rigtigt er plads til de store armbevægelser. Alligevel omdannede amerikanske Wolves in the Throne Room det lille, ølkasse-høje podium af en scene til en flot iscenesat kulisse som taget ud af et skræmmende teater-stykke. Bandmedlemmerne gjorde selv klar ved at hænge tæpper med motiver, der lignede klassiske træsnit, op flere steder på scenen. Et andet trommesæt kom på scenen og imellem guitaristerne blev placeret en trækævle, et ulvekranie, spådomskort og så stearinlys. Masser af stearinlys! Der var også lidt scenelys, men det blev primært brugt til at lyse fra gulvet op på tæpperne.

På den måde blev scenen meget stemningsfuld, hvilket passede perfekt til bandets black metal, der føltes meget nærværende, når Loppens udformning gjorde, at man automatisk kom helt tæt på bandet. Heller ikke fra Wolves in the Throne Room blev der mælet mange ord mellem numrene, men det blev da til et par "thanks" undervejs i det timelange sæt.

De stemningsfulde omgivelser og nærheden gjorde, at bandet var en langt større oplevelse end i sommer ved højlys dag på Roskilde. Det var bestemt værd at bruge en tirsdag aften i selskab med hidsig musik, der på flot vis formåede at gå fra stille stykker med "ren" guitar til det vildeste black metal. Lyden var ganske god fra start til slut, hvor guitaristerne endte på knæ for rigtigt at kunne pille ved indstillingerne på arsenalet af effektpedaler for at skabe den mest tænderskærende feedback over anlægget. En fin afslutning på en rigtig god koncertoplevelse.
(Wolves…: 4)