WOA'13: New York, New York
WOA'13: New York, New York
WOA'13: New York, New York

Intensiteten i Agnostic Fronts hardcore var indbydende fra start, men det blev trivielt i længden, selvom bandet sluttede af med en Ramonescrowdpleaser.

02-08-2013
3

Nogle gange er det bare hardcore, man har brug for. Sådan var vi flere, der havde det, da den varme, varme fredag under solen på Wacken endelig så småt gjorde mine til at lade temperaturen falde bare en smule.

Under aftensolen var der hardcore på menuen med Agnostic Front på den ene af de to main stages. Black-scenen var blevet indtaget af Agnostic Front, der, hvis de læste dette, nok gerne vil have ændret genrebetegnelsen til "New York Hardcore". Det blev sunget så mange gange, at de fleste tilskuere gerne skulle have fået tilstrækkeligt input til at skrive en tekst for bandet, skulle de en dag af uransaglige årsager møde det krav.

Bandet går helt tilbage til 80'erne og udgav deres debutalbum i 1984, så der er måske ikke så meget at sige til, at bandet lyder som essensen af hardcore. Ja, eller kald det bare N.Y hardcore. Det virker umiddelbart uoriginalt, for det er hørt tilsvarende fra så mange andre gennem årene, men her må man altså ikke glemme bandets meritter og det historiske perspektiv.

Søges: variation

Men med mange år på bagen som band, så kunne man alligevel godt ønske sig en større variation i musikken. Bevares, nogle sange fængede afgjort mere end andre, hvorfor der deri selvfølgelig ligger en art variation. Problemet var blot, at de fængende sange var ganske glimrende, mens andre i værste fald var ganske uinteressante. Og når sceneshowet samtidig bestod af præcis de samme moves hele vejen igennem og den samme opfordring til circle pit, ja, så tabte showet pusten undervejs. Og har man set circle pits på Wacken under fx Heaven Shall Burn, når de har været der, så vil man vide, at det her så absolut var circle pits i småtings-afdelingen.

På falderebet blev man dog bragt tilbage til den positive energi og indstilling til Agnostic Front, som bandet havde spillet sig til i starten af showet. Et veloplagt cover, som virkelig fik folk til at synge med, betød at Agnostic Front hev et ordentligt bifald ud af folks hænder og kunne gå fra scenen med masser af anerkendelse i bagagen. Coveret var af Ramones' 'Blitzkrieg Bop' og blev leveret med passende respekt for originalen og et skud vaskeægte hardcore-energi.