Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Kompromisløs musikalsk fortælling

Populær
Updated
_JD27361
_JD27100
J1082939
_JD27041
J1083133
J1083031
J1082858
J1082868

Orm tog publikum i hånden og viste os med kun fem numre, hvordan det, der var, og det, der er, hænger sammen. Det blev en intens time for både band og publikum. 

Kunstner
Spillested
Dato
30-10-2025
Trackliste
Temple Of The Deaf
Serpent Mother
Klippens Lyse Hal
Af Magt
Blood Of Your Blood
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen
Forfatter
Karakter
5

Torsdag aften på Ideal Bar markerede første trin på Orms ambitiøse plan om at lave tre koncerter på alle scener i Vega for at markere deres 10-års jubilæum. Allerede tidligere på ugen løftede bandet sløret for, hvad vi kunne forvente på Ideal Bar, men selvom jeg på papiret vidste hvad jeg gik ind til, så er jeg på en måde altid en lille smule uforberedt på, præcist hvor sindssygt massiv deres lyd er.

Første nummer var 'Temple Of The Deaf' fra deres debutplade ‘Orm’ fra 2017. Efter en blid intro og totalt stilhed fra scenen, hvor alle som altid var iklædt sort tøj, satte Orm ind med sådan cirka alt hvad de havde i sig. Eller sådan lød det i hvert fald. Det var råt, direkte og det var på sin vis også helt uden den indpakning i betydninger, som har kendetegnet Orms to mastondont-plader, ‘Ir’ og ‘Intet-Altet’. Det var som at gå ind i en væg, eller måske snarere som en væg, der gik ind i mig.

Den massive og kompromisløse åbner passede fremragende til lille bitte Ideal Bars tætpakkede gulv, hvor folk næsten stod oppe på scenen - helt oppe i nakken på et band, vi har vænnet os til at se på større og mere glorværdige scener, og den intimitet føltes uvant. 

Efter den indledende sprængning med 'Temple of the Deaf', var 'Serpent Mother' fra samme album næste levende billede på sætlisten, og her fandt bandet hinanden, publikum tunede ind på samme frekvens og følelsen af noget fælles opstod i rummet. Det var en hidsigprop af en sang. Masser af smadder, men også masser af repetitive stykker, der fik hoveder til at nikke i takt, og begejstrede udbrud her og der blandt publikum.

Det var et koncentreret band, vi så deroppe på scenen. Noget af materialet på aftenens sætliste har ikke set dagens lys i flere år, andet var helt nyt. Det forhindrede dog hverken smil eller interaktion mellem musikerne på den lille scene. Vi har muligvis sagt det før, men meget ære skal gå i Schønemanns retning, særligt da vi kom til tredje nummer, 'Klippens Lyse Hal'. Han var på hårdt arbejde der omme bag trommesættet, der var stillet op allerbagerst på den lille scenen. 'Klippens Lyse Hal', der kommer fra det anmelderroste gennembrudsalbum, ‘Ir’, var noget af en mastodont at smide ind i sætlisten, men også enormt rigtig. For det er næppe nogen overdrivelse at sige, at selv om ‘Orm’ fra 2017 var debut’en, så ligger en væsentlig del af Orms skabelsesberetning gemt i ‘Ir’ og måske i særlig grad i netop 'Klippens Lyse Hal', der overraskede Danmark tilbage i 2019 og sendte anmelderne på røven. Det er et svært nummer, et bjerg af en komposition. Med et tema, der kan få de fleste til at synke en ekstra gang.



Det fremmødte publikum virkede som om at de – med få undtagelser – var steget på toget omkring udgivelsen af ‘Ir’, og der var derfor måske allermest kontakt mellem band og publikum lige her og med stort bifald i ryggen, præsenterede frontmand, Simon Sonne Andersen, kort og ydmygt næste sang, der kommer fra bandets nyeste udspil. For os, der kom af sted til lyttefesten i sidste uge, var den ikke den store overraskelse, men der var også visse i publikum, der skulle finde deres ben i den drejning, bandet har taget med sine kompositioner på ‘Guld’. Men fængende riffs og fremragende eksekvering kan overtale selv de mest skeptiske, og hævede næver og nikkende hoveder talte deres eget sprog. Personligt synes jeg den var fuldkommen perfekt placeret i sætlisten. Den blev på sin egen måde en lille lækker maggie-terning af det, Orm var tilbage i 2017, og det, der senere fik sendt bandet op på scener som DR's Koncertsal. Velkomponeret, veleksekveret, hidsigt og kompromisløst. 

Lukkeren, der var usædvanligt fint valgt, fordi den også er åbneren på bandets første plade, 'Blood Of Your Blood', er bare en virkelig god sang og den fik en meget fin intro i form af to vers fra den gamle norske modstandssang, ‘Kringsat af fjender’. Det lille intermezzo var et fint afbræk inden vi fik rykket hovederne af i sidste nummer, selvom kun den ældre del af publikum var stive nok i lyrikken til at synge med. Da 'Blood Of Your Blood' satte i gang, var vi varme. Da 'Blood Of Your Blood' sluttede, var vi meget varme. Den time, det tog bandet at pløje sig ned i deres egen historie, gik virkelig hurtigt, og publikum klappede som gale på ekstranumre, men uden held.

Orm kunne godt have valgt at spille flere numre – eller andre numre – men denne dosis Orm var lige tilpas. Det var et koncentrat af deres begyndelse, med en rød tråd gennem deres gennembrudsplade og helt frem til nu. Sat sammen på denne måde blev det krystalklart, hvordan det hele hænger sammen. Koncerten på Ideal Bar var en direkte og nøgen udgave af Orm, der inviterede os ind i et rum, ind i deres egen historie. Fortalt gennem musik. Tak for det!