Roskilde 09 - Dagslyshæmmet ulv

Selvom Satyr og Satyricon mestrede black metal ved højlys dag, så formåede de hypede amerikanere ikke samme bedrift torsdag lige efter festivalpladsens åbning.

02-07-2009
2

Det amerikanske band Wolves in the Throne Room var i den grad placeret rigtigt i det område af festivalpladsen, hvor mad og drikke var af økologisk herkomst. Amerikanerne er nemlig fortalere for øko-spiritualisme, men heldigvis lod de (black) metallen spille i teltet, hvor en del metalfolk havde fundet vej til, for at opleve festivalens første metalindslag.

Bandet var bedst, når de blot rasede derudad i bedste nordiske stil, men der kunne nu også drages paralleller til tyske Secrets of the Moon. Der benyttes en del mere eller mindre obskure og doomede passager i starten af mange af sangene, men hvor det på plade fungerer udmærket og stemningsskabende faldt det til jorden her i fuldt dagslys. Og med en ren guitar-lyd, der mildest talt var uinspirerende, blev det ikke bedre.

Sceneshowet var yderst begrænset – det var nærmest kun bestående af en røgmaskine der blæste tyk røg ind over scenen, mens lysshowet var utroligt fesent. Bandet virkede lidt indadvendte og i stedet for at banke en stemning op i publikum, gik de fra tid til anden rastløs rundt og småsnakkede med hinanden indtil det igen var tid til at sætte tempoet op, så band og publikum igen kunne headbange.

Wolves in the Throne Room formåede ikke at starte en metalfest for alvor, men fik da alligevel tændt en stille ild i de folk, der hastede mod baren og drømte om store metaldag – festivalens anden dag, fredag.