3. Framtidsudsikter
4. Jag Är Din Fjende
5. Ohm (Sommer med Siv)
6. Låt oss ta Allt Från Varandra
7. For the God Below
0

I disse politisk korrekte tider skal der ikke meget til, førend et band får ødelagt en karriere. Marduk og Taake gennemlever mareridtet lige nu. Det ene band, fordi det tematisk flirter med krigstiden og har købt nogle bøger og klistermærker. Sidstnævnte fordi han for mere end 10 år siden har tegnet et hagekors på maven. Alle ting, der absolut ikke er skidesmart set fra et pr-synspunkt, men der har ikke været nogle ofre for deres gerninger, hvorfor det synes at tendere mere heksejagt end reel jagt på forbrydere, hvad disse to bands angår. 1984 er i den grad over os i metalmiljøet.

Desto mere forbløffende er det at se, hvordan Shining indtil videre har kunnet gå under radaren. Frontmand Niklas Kvarforths opførsel på scenen er efterhånden legendarisk. Selvpineriet er han trods alt holdt op med, men hans manglende respekt for publikum er stadig intakt og på samme lave niveau, som det altid har været. I starten af koncerten på Voxhall i Aarhus hiver han en flaske Jack Daniels frem, tager en slurk og sprøjter det ud over de første rækker. I sig selv ikke meget værre, end når Lars Ulrich fra Metallica gør det samme med sit Ramlösa Citrus for en trommestik efter et show. Harmløst. Men åndssvagt.

Værre bliver det, når han begynder at stikke sin ene hånd ned i bukserne og grave i de private regioner. Det gør han i et lille minuts tid, hvorefter han tager hånden op igen og begynder at rode fotograferne i håret. Han holder endda én af dem fast i hårtotterne. Note til fotografer: Vær skaldet, næste gang du skal i fotograven til en koncert med Shining.

At bandet spiller udmærket, kommer fuldstændig til at stå i skyggen af Niklas Kvarforths uterlige optræden på scenen. For Shining har gode musikere. Der er nogle fortræffelige guitarsoli, og den serbiske trommeslager er god til at piske stemningen op bag kedlerne. At de har lidt knas med lyden til sidst, er ikke det helt store problem.

Men Niklas Kvarforths dårlige opførsel kvitterer han da også selv for på scenen, hvor han dedikerer en af sangene til fremtidige dårlige beslutninger. Og dem skal vi da lige love for, han nåede at få truffet allerede i Aarhus. For efter koncerten udviklede han sig til en decideret krænker. Vi har fra førstehånd en beretning om, hvordan han fysisk forulempede en kvindelig publikummer og havde samme hånlige attitude til det, som han har det, når han går og spytter og det, der er værre på scenen.

Her har vi for alvor et band med et problem. Forsangeren. Det er ikke bare tusch på en mave, bøger og klistermærker. Det er en reel krænker. Med reelle ofre. Ikke bare en stødt og fornærmet sjæl. Forsangerens mentale helbred er der skrevet vidt og bredt om, inklusive af manden selv, hvis bog 'When Prozac No Longer Helps' fra 2012 blev solgt i merchandise-boden. Det står også lysende klart, når man ser hans arme. Han har det ikke godt. Men det har dem omkring ham heller ikke.

Derfor kvitterer vi med karakteren 0.