10. Endtime Hearts
11. Terminus (Where Death Is Most Alive)
12. Final Resistance
13. Misery's Crown
Jacob Dinesen (arkiv)
3

Det var tilsyneladende godt at in Flames og Dark Tranquillity byttede forsanger tilbage i halvfemserne. Anders Fridén (In Flames) var ophavsmand til Dark Tranquillity men forlod selvsamme efter debutalbummet 'Skydancer' i 1993 og daværende guitarist Michael Stanne, der på samme tid figurerede i In Flames som forsanger, overtog vokalen i Dark Tranquillity.

Dark Tranquillity 'Sweden Rock edition 2015' var lige så meget et show, som det var en koncert. Hverken med storskærm, balloner kastet ud til publikum, tosset make-up, masker eller andre klovnerier der skal pynte på dét, det hele handler om. Showet bestod i nærværet og glæden, ikke bare fra Stanne, der fra start satte niveauet, men fra et samlet og velspillende band.

Dark Tranquillitys guitarist, Niklas Sundin, er for øjeblikket erstattet af Deals Death' Erik Jacobson  på diverse festivaljobs, og på bas er Anders Iwers (Avatarium, Tiamat, Ceremonial Oath) netop tiltrådt da den oprindelige bassist Martin Henriksson er overgået til at tage sig af guitaren også. Trods den nyere rotation fungerede samspillet og Jacobson havde et solidt førergreb om guitarens hals med mere end en insisteren.

Stanne gør det helt fantastisk i kombination med det bagkatalog han selv har været med til at skabe og han er en karismatisk frontmand, der på mange måder bærer bandet frem mod den velfortjente varme opmærksomhed de nød foran hjemmepublikummet fredag formiddag.

Allerede inden musikken var i gang, brød frontmanden skyerne op og trådte på scenen med vanlig smittende entusiasme. Når man har glædet sig så meget som det lod til at være tilfældet for Stanne, er der kun én vej frem og han råbte opmuntrende publikum i gang inden tonerne af 'The Science of Noise' fra deres seneste album 'Construct' blæste derudaf.

Især live skinner det igennem hvor stærke numre Dark Tranquillity præsterer at diske op med, og den varierede sætliste, Stannes svar på at være en metallens flødebolle af en entertainer, tillagt spilleglæden og de tekniske færdigheders forløsning, gjorde Dark Tranquillity på Sweden Rock Festival til en åbningskoncert af de bedre. Det anbefales herfra at man smutter en tur forbi den kommende koncert på Wacken Open Air, hvis man befinder sig dér.