RMF 2019: Tunge toner på hjemmebane

22490228_908259942683345_6700929979833984750_n

Aarhusianske Tongues leverede en ganske udmærket koncert på Atlas, der viste, at de både kan og vil udfordre black metal med doom og punk. Det var lovende musik.

06-04-2019
4

De lokale Tongues var inviteret til Royal Metal Fest 2019 og havde æren af at spille på Atlas, der nu pludselig ikke er den lille scene, men den mellemste scene. Med masser af effekter på både musik og scene gik Tongues på med krum hals.

På scenen står de med masser af knogler om halsen, der kunne gøre et andet bysbarn i Horned Almighty helt misundelige. Men livtaget med den sorte genre er noget helt andet end førnævntes bølleblack. Der er mere drone over starten af Tongues’ set, og som de bliver varme, kommer der også lidt punk indover nogle af numrene, der ikke overraskende stammer fra deres debutplade fra 2017, ’Hreilia’.

Vokalen drukner lidt i stemningsmusikken i starten. Det buldrer en del, men lydmanden og bandet får styr på det, og lyden bliver bedre efter et par numre. Udklædningen og ansigtsmalingen fejler ingenting og bidrager til den dystre lyd, som Tongues bestemt ikke er kede af at udforske. Tongues er et ungt band, men de har allerede styr på deres virkemidler. Der er effektpedal på forsangeren, så han kan skifte mellem growl, skrig og ekko på stemmen. Det bidrager til det totale lydbillede og fungerer egentlig udmærket, men er også samtidig noget, man lige skal lade bundfælde sig. For det bliver lidt maskinelt.

Tongues klarer dog koncerten flot. De har et helt særligt univers, der midt i black, doom og punk og den atmosfæriske stemning, der gennemsyrer deres musik, kommer godt udover scenekanten. Flere gange bliver man faktisk lidt i tvivl om, hvorvidt den buldren i starten måske ligefrem var overlagt – og så begynder ens argumenter for at kritisere Tongues at være små. Bestemt et lovende band, hvis man er til den introverte post-black-lyd.