Forgiven
Mother Earth
Encore:
What Have You Done
Stairway to the Skies
3

Within Temptation er begyndt deres europaturne to måneder inden, at bandets syvende album ’Resist’ udgives. Da turneen blev planlagt, har man formentlig regnet med, at albummet ville være på gaden forud for koncerterne. Det er så ikke tilfældet, og så stod bandet naturligvis i et dilemma om, i hvor høj grad man skulle inkludere nye og uprøvede sange i sættet eller tage den sikre vej.

Bandet har valgt at inkludere fem nye sange i sættet. Det er en frisk beslutning, men på baggrund af koncerten i Valby synes den ikke særligt velovervejet. Slet ikke når det tages i betragtning, at de første tre sange var nye. De nye sange vidner også om, at bandet har bevæget sig i en ny musikalsk retning, hvor de storladne symfoniske elementer er nedtonet yderligere og er erstattet af nye rytmer og elektroniske sekvenser. Det kan man så begræde eller glæde sig over alt efter smag og behag.

Det umiddelbare indtryk på baggrund af koncertens første tre sange var noget af en skuffelse. ’Raise Your Banner’ er med sine tribal-agtige trommer måske nok nye toner fra Within Temptation, men den mangler power og passion. ’The Reckoning’, som har været ude på single i et par uger, er en småkedelig sag, der tenderer til at være en af de svageste singler fra bandet nogensinde og ’Endless War’ får heller ikke ligefrem taget til at lette.

Det er farligt at begynde en koncert med nye sange, som bandet måske endnu ikke er helt fortrolige med, og hvor lyden i starten af koncerten endnu ikke er helt på plads. Den ellers altid velsyngende Sharon den Adel havde da også betydelige problemer med at få sangene ud til publikum i koncertens første fase, hvor hun måtte råbe sig igennem Valby Hallens elendige akustik.

Heldigvis blev lyden en smule bedre undervejs. Men den store oplevelse blev koncerten aldrig. Med det bagkatalog, som Within Temptation besidder, er det umuligt, at koncerterne bliver helt håbløse. Der kom da også en håndfuld ædle perler i form af sange som ’Stand Your Ground’, ’The Heart of Everything’, ’The Promise’, ’Forgiven’ og naturligvis monumentale ’Mother Earth’. Især var den utroligt smukke ’The Promise’ fra Within Temptations andet album ’Mother Earth’ en glæde at genopleve.

Desværre blev det kun til to sange fra ’Mother Earth’, som var bandets gennembrud. Samtidig var der slet ingen sange fra debutalbummet og kun en enkelt i form af ’Stand My Ground’ fra det tredje album ’The Silent Force’. Det er lidt ærgerligt, at Within Temptation sådan negligerer sangene fra starten af karrieren. Særligt når de seneste par album har temmelig skuffende. I stedet måtte publikum tage til takke med sange som den ganske rædselsfulde ’Faster’ fra bandets måske ringeste album ’The Unforgiven’. ’Faster’ er et grelt eksempel på den triste vej, Within Temptation har bevæget sig ad de seneste 10 år hen imod en mere kommerciel stil og væk fra udgangspunktet med den symfoniske progressive gothic female fronted metal. Med ’Faster’ ramte bandet bunden med en sang, der lyder som det svenske ’80’er/90’er poprock-band Roxette på metamfetamin.

Men en gammel ronkedor, som har været med hele vejen, kan jo tage fejl. Within Temptation har jo åbenbart stadig fast i publikum – og i højere grad endda i det danske - end det var tilfældet, da bandet var på det kunstneriske og futuristiske højdepunkt. På sin vis forstår man dem godt. Den stil, som Within Temptation sammen med Nightwish, Epica, Tristania, Theatre of Tragedy m.fl. var med til at grundlægge for 20 år siden, går desværre efterhånden med knækkede krykker, så noget må ske. Men vi er trods alt nogle, der begræder, at Within Temptation har udviklet sig til et ret ordinært power rock-band, der med Sharon den Adel dog trods alt besidder en mere end habil frontfigur.

Efter at have set Within Temptation flere gange i absolut topform var koncerten i Valby Hallen en skuffelse. Men de gamle sange og den professionelle udførelse kan man ikke tage fra Within Temptation.

Desværre virkede bandet – måske med undtagelse af guitaristen Stefan Helleblad, som har afløst bandets stifter Robert Westerholt i livesammenhæng – også, som om Within Temptation ikke længere er andet end noget, man gør for at få mad på bordet.

Kan vi håbe, at det bliver bedre næste gang?