9. Electric Crown
10. Over the Wall
11. Disciples of the Watch
12. The Formation of Damnation
Peter Troest (Roskilde Festival 2019)
3

Testament er et af de bands, der sammen med Death Angel og Kreator med rette kunne gøre krav på den fjerde plads i The Big Four foran Anthrax, men bare aldrig har fået anerkendelsen af ret mange andre end thrash-genrens feinschmeckere. Arrangørerne på Wacken Open Air er nogle af de feinschmeckere. De har booket Testament jævnligt, og 2019 er således femte gang, amerikanerne spiller på den store, nordtyske festival. Vi anmeldte dem der i både 2012 og 2009.

Og ligesom på Roskilde Festival i sommers leverer Testament varen. Chuck Billy og hans tropper spiller thrash, som vi kender den. Og mens det måske ikke er særligt nyskabende længere, så er der alligevel en vis tilfredsstillelse ved at se Testament spille live. For det er ikke kun Chuck Billy, der er i fokus. Han er omringet af stjerner for kendere. Med sig har han naturligvis guitarist Eric Peterson, som har været i bandet længere end forsangeren, og begge har de medvirket på samtlige af Testaments plader.

Bag den anden guitar står Alex Skolnick, der også har været med af flere omgange og i rytmesektionen finder vi ingen ringere end Gene Hoglan på trommer og Steve DiGiorgio på bas. Navne, der er kendt i branchen og gør Testament til et mindre all-star ensemble. Det vidner koncerten da også om. Bandet buldrer stilsikkert derudaf og er så heldige, at de spiller i godt vejr, og fadøllet flyder fra det personale, der løber rundt mellem publikum ude på pladsen med deres lille Becks-rygsæk, hvor der er nogle liter kolde øl i tanken.

Problemet er lidt, at vi netop har set Testament så mange gange efterhånden, at der ikke rigtig er meget nyt under solen for den vante metalfestivalgæst. Som nævnt i anmeldelsen fra Roskilde Festival i juli måned, så spiller bandet godt, og med ’Practice What You Preach’ og ’Into the Pit’ er det nok ikke vanskeligt at forestille sig, hvordan stemningen var oppe foran Louder-scenen torsdag eftermiddag på Wacken. Publikum havde en fest, men festen har vi deltaget i så mange gange, at der efterhånden skal en hel del til for at imponere os, og det var mestendels vejret og det kolde øl, vi blev imponeret af under Testaments koncert. Men Testament har et højt bundniveau, som man siger i fodboldterminologi, og det redder Chuck Billy og co. fra at være ligegyldige i 2019.