Opera fra en inspirerende ener

Opera fra en inspirerende ener
Hele seksten gæstesangere, men helstøbtheden præger hollandske Ayerons prog rock opera "01011001". Man kan argumentere for, at ”01011001” fra hollandske Ayreon, hører hjemme i enhver pladesamling med en smule respekt for sig selv. Hvorfor, spørger du? Fordi den nye rock opera fra hovedkraften bag Ayreon, den uendeligt inspirerende ener, Arjen Anthony Lucassen, præsenterer en ganske fortryllende liste af skelsættende vokalister, heriblandt Daniel Gildenlöw (Pain of Salvation), Jonas Renke (Katatonia), Tom Englund (Evergrey), Steve Lee (Gotthard), Hansi Kürsch (Blind Guardian), Bob Catley (Magnum) og Ty Tabor (King’s X) for blot at nævne nogle af de i alt seksten gæstesangere på pladen.

Stilen er endnu en gang henlagt til en blanding af heavy metal og progressiv rock. Dette kombineres med Lucassens tydelige forkærlighed for såvel klassisk musik, folkemusik samt det symfoniske, hvilket gør Ayreon til et ret originalt og i hvert fald interessant bud på rock operaen anno det 21. århundrede.

Det summarum, der opstår af de seksten vokalers vekselvirke, virker slet og ret overbevisende. Allerede i åbningsnummeret, ”Age of Shadows (incl. We are Forever”)”, introduceres næsten to håndfulde forskellige sangere. Der etableres et vellykket fællesskab, som forbliver intakt hele pladen igennem, uden at det på noget tidspunkt bliver forvirrende eller overkill.

I stedet for forvirring stimulerer det derimod lytteren enormt, at have så mange gode sangere, som man forsøgsvis skal skelne fra hinanden. Dette gør det dog samtidig til noget af en leg at lytte til Ayreon. Desværre en uforpligtende og imødekommende leg uden de store udfordringer. ”01011001” er således ingen moderne ”Tommy” eller ”The Lamb Lies Down On Broadway”. Men for helvede, perfektion af den grad skal man også være en brokrøv for at forlange! Mindre kan gøre det.

Ayreon er altid rig på tonsertunge riffs, melodiøse omkvæd med de absolut smukkeste kvindevokaler, sfærisk syrede symfoniske udladninger og vilde solooptrædener, denne gang leveret af blandt andet Michael Romeo (Symphony X), Tomas Bodin (The Flower Kings) og Derek Sherinian (ex-Dream Theater). Derudover vinder pladen sikre points på sin storladenhed, som ikke mindst kommer til udtryk med hjælp fra det faste Ayreon medlem, Ed Warbys talent på trommer. Slagtøjet er som altid produceret ekstrem langt fremme i lydbilledet, hvilket fint supplerer rockvokalernes høje niveauer.

Alt i alt en dejlig udgivelse, som muligvis ikke når forrige udgivelses højder, det mesterlige epos, ”The Human Equation” (2004), men som i stedet fænger gennem en umiddelbar musikalitet, ligesom den styrer sublimt med sine flotte vokaler. Et must-køb for fans af progressiv rock!

1011001
3