Koncepter pillet fra hinanden

Koncepter pillet fra hinanden
"Best of"-formatet klæder ikke Ayreon, men takket være de obligatoriske guldkorn og flot indpakning, er "Timeline" alligevel en fin boks. Man kender det også fra tv-serien. I anledningen af transmissionen af afsnit nummer 100, er vennerne samlet på Central Park eller i bedste fald Monk’s Café, hvor de lapper henholdsvis café latte og big salads i sig, mens de tænker tilbage på alle de højdepunkter, serien hidtil har sendt, som publikum så må sidde igennem som flashbacks. Selvvalgte retrospektive karriereblikke er som at klø sig i skridtet for kunstnerne, og det er vejen til et hurtigt dollargrin. Derfor er "best of"-udgivelser kommet for at blive - også selv om de burde blive langt væk. Mavesurheden lagt til side, så skal det siges, at den hollandske space-/progartist, Ayreon aka. Arjen A. Lucassen, har gjort et helt respektabelt job med ”Timeline”. Fordelt over tre cd’er og en DVD, kigges der tilbage på syv titler fordelt over 13 år – fra 1995-debuten, ”The Final Experiment” til dette års ”01011001”. Indpakningen er (som altid hos Ayreon) meget, meget flot og de numre, der er udvalgt, repræsenterer Ayreon på fin vis. Ayreon har aldrig lagt skjul på, at han tilhører en anden tid. Det er ikke just iPod-venligt at udgive musik på rockoperaens grandiose, stringente præmisser, men ikke desto mindre er det genren, Ayreon altid har opereret indenfor. På samme måde går der så selvfølgelig noget tabt, når de fremadskridende sange formidles under en opsamlingstitel. Har man ingen af Ayreons studiealbums, og er man en vokal-feinschmecker, bør man helt klart tjekke denne skøre, to meter høje hollænder ud. Jeg nævner i flæng: Bruce Dickinson (Iron Maiden), Jan-Chris de Koeijer (Gorefest), James Labrie (Dream Theater), Neal Morse (Spock’s Beard), Fish (Marillion), Damian Wilson (Threshold), Sharon den Adel (Within Temptation), Johan Edlund (Tiamat), Russell Allen (Symphony X), Mikael Åkerfeldt (Opeth), Devon Graves (Dead Soul Tribe), Mike Baker (Shadow Gallery), Devin Townsend (Strapping Young Lad), Magnus Ekwall (The Quill), Daniel Gildenlöw (Pain of Salvation), Jonas Renkse (Katatonia), Tom Englund (Evergrey) – øøhh… og så videre. De kan alle sammen høres på denne opsamling! Lucassen er ene mand om at skrive stor set samtlige sange. På hver studiealbum har han nævnt haft en horde af habile vokalister, og i best-of-format, er der nærmest helt legendariske best-of-godbider fra flere proglejre. Af nævneværdige guldgruber skal ”Day Twelve: Trauma” fra publikumselskeren, ”The Human Equation” (2004) nævnes, hvor Mikael Åkerfeldt blæser lytteren omkuld med en anderledes form for growl, end vi kender fra Opeth. Personligt foretrækker jeg at smække en af Ayreons fulde studiealbums på, når humøret er til en rockopera (og det ikke skal være The Whos "Tommy", vel at bemærke). Opsamlinger huer mig generelt ikke – de er for radioværter og de musikdovne – men lad det endelig være, hvis det nu er. Der er masser af gode sange herpå og den kommer som sagt i en fin lille boks.

Timeline
3