Ugens Monsterdrøn

Ugens Monsterdrøn
Nonpoints monsterdrønende album, "To The Pain", giver nyt liv til den nye metal, mener Emil Svendsen. Med dette fjerde, fantastiske udspil fra Nonpoint ser det endelig ud til at den Floridabaserede kvartet har mulighed for at slå igennem på et mere globalt plan. I USA har bandet allerede en stor fanskare - ikke mindst på grund af deres ry som et af tidens bedste liveband (hint-hint, Roskilde Festival!). Nonpoints musik ligger indenfor alternative/nu-metal og bandet kan sammenlignes med Sevendust, Papa Roach og Skindred, med en blanding af live-energi, melodi og tonseriffs i en stram form. Albummet, "To The Pain", består af fjorten utroligt helstøbte numre, der både kan stå for sig selv og som også klæder hinanden i sammenhæng. Bandets stil er for genren ret dyster, tung og forvrænget, og Nonpoint har derudover nogle alsidige, lettere sentimentale melodier. Numrene er musikalsk arrangeret med så mange detaljer, at det aldrig bliver kedeligt, og med så mange kontraster at de tunge passager bliver frygtindgydende. Mange af elementerne er lånt helt andre steder end hos den hårde musik. Guitaren på hele pladen ligger langt fremme i mixet med en aggressiv, grynet forvrængning. Sangeren Elias Soriano har en dejlig hæs stemme og der er lagt mange gode overstemmer på. Singleudspillet ”Bullet With a Name” - som bl.a. lyttere af netradioen totalrock.com har hørt en del til – er et vaskeægte hit med en bund så tung, at den kunne være blevet trampet på af en dinosaur i træskostøvler, og et omkvæd der ikke er til at få ud af hovedet igen. En anden favorit er den rytmiskt tredelte ”Buscandome”, der er mere indadvendt og kontrastfyldt. I det hele taget er dette er en skive, der er så energifyldt at den er umulig at holde sit banger-hovede stille til, men samtidig har den også en musikalsk nøgternhed, som gør den til alt andet end en døgnflue. Så ryst op med skillingerne og køb, for denne plade har givet den nye metal nyt liv.

To The Pain
05-11-2005
5