De samme gamle strenge

De samme gamle strenge
Korn rykker tilbage i tiden på deres nye udspil, "Take A Look In The Mirror". Sjette studiealbum fra nogle af 90ernes store nyskabende metalrockere, Korn, og måske et af de mere afgørende i bandets karriere? De seneste par albums, den forcerede "Issues" og den mere eksperimenterende, men kommercielt fallerede "Untouchables" har sat Korns karriere sådan lidt på spidsen, og det kan derfor næppe overraske nogen at bandet nu visker tavlen rimelig ren og søger tilbage til det hårde, kontante udtryk fra før gennembruds albummet "Follow The Leader" - dog tilsat lyden af 2003.

"Take A Look In The Mirror" starter som en hidsig, hårdt pumpende gang hardcore-Korn, hvor åbneren "Right Now" og opfølgeren "Break Some Off" givetvis vil hensætte enhver old skool Korn-fan i salig 90er ekstase. Det fungerer, men samtidig, så er der altså hele 11 numre på resten af albummet. Og de holder slet ikke vand på samme måde, måske bortset fra den emo-mindede "Did My Time".

Lydmæssigt serveres hele albummet godt nok ganske appetitligt, hvor Fieldys bas som altid er et lead instrument i lydbilledet og hvor Jonathan Davis vokaler fremdeles er meget varierede - det vil sige: endnu mere sådan. Ingen tilfældighed at covernoterne røber at pladen er produceret af Korn og Jonathan Davis. Og jovist, hans vokaler fylder meget, men ikke altid på lige heldig vis. Vel har Jonathan da stadigvæk en hel hjerne fuld af dæmoner, der kalder på uddrivelse, og albummets titel taler jo også sit tydelige sprog. Men følelsen af at Korn står lidt i stampe - tramp-tramp, traume-traume - taler også dens tydelige sprog.

"Take A Look In The Mirror" er ikke noget gennemskidt album, men et band af Korns kaliber burde have flere strenge at spille på. Det er der dog nok en god del old skool fans som vil give fanden i, for albummet er vitterlig et slags tungt tilbage-til-rødderne ryk.

Take A Look In The Mirror
2