Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Harsk industriel skønhed

Updated
'

Author & Punisher blander succesfuldt og kompromisløst elektronisk og industrial med doom metal og opnår noget særligt , selvom der er nogle enkelte skønhedsfejl

Titel
Beastland
Dato
05-10-2018
Label
Trackliste
Pharmacide
Nihil Strength
Ode to Bedlam
The Speaker is Symmetrically Broken
Nazarene
Apparition
Night Terror
Beastland
Karakter
4

Krydsfeltet mellem elektronisk musik og metal er meget interessant, hvis man tør begive sig derud. Mange af konventionerne og klicheerne, der har det med at holde begge sider tilbage, bliver smidt ud, når der går blandingsprodukt i den.

Her har vi så Author & Punisher, et enmandsprojekt skabt af Travis Shone, der blander industrial, doom og elektronisk musik sammen. Projektet har faktisk eksisteret siden 2004, men det er alligevel først her ved det ottende album ’Beastland’, med en signing på Relapse, at der er kommet noget fokus på projektet.

Det helt særlige ved Shone er hans baggrund som maskiningeniør, hvilket har tilladt ham at bygge sine egne instrumenter og mikrofon-masker, hvilket man kan læse meget mere om på hans hjemmeside. Maskinerne og deres brug sætter muligvis et aftryk på musikken, men grundelementerne er dog stadigt synthesizer, forvrængede basfrekvenser og samplede trommer. Det er industrial metal uden træinstrumenter, men med metalinstrumenter i stedet. Det er poetisk nok, men om det ville lyde anderledes med keyboards, er svært at svare på. Ikke at det er et problem, for Shones kompositioner og lyde er både hårde og brutale, men indeholder også en skønhed under de forvrængede industrilyde.

Author & Punisher bevæger sig langsomt og rigidt. Lydfladerne, Shone skaber, er ikke behagelige, men med sin stemme og melodisk input, får han sneget noget skønhed ind under det ubehagelige. Den tykt forvrængede bas og drivende stortromme på ’Nazarene’ understreges foreksempel af Shones vokal.

Som i meget industrial er der en masse effekter på vokalen. Med forvrængning og rumklang bliver Shones stemme en del af lydfladen, mere end blot toppen af kransekagen. Det er tydeligt, at Shone har lyttet meget til Godflesh og Neurosis. Især meget af det, Neurosis gjorde på hovedværket ’Through Silver in Blood’, er taget ud til en særlig ekstrem hos Author & Punisher.

Det er dog ikke helt i top. Shone har det med at slutte numrene, lige når de skal til at toppe. Det sløve træk, der karakteriserer doom og drone, gøres virkelig stærkt, når man giver sig hen til det, men der mangler til tider et sidste gear, en form for æstetisk udråbstegn. Førnævnte ’Nazarene’ er et eksempel på det. Det er dog ikke noget kæmpe minus gerne at ville have mere. Men stadig en ærgerlig tendens.

Men Shone kan alligevel noget særligt. Og pladens to sidste numre er eksempler på det. I det hårde, brutale industrilydlandskab, Shone fremmaner, især på pladens titelnummer, er tyngden og skønheden trukket helt ud i en forening, der ikke synes at kunne skilles ad.

Som to grove metalflader, der slibes mod hinanden og slår gnister, er Author & Punisher ubehageligt at være vidne til, men alligevel er der en tillokkende skønhed, der fremtræder, når lytterens hørelse langsomt slibes ned, og det hele begynder at glide. Shone forsøger noget særligt, noget kompromisløst, som ikke blot er sær avantgarde. ’Beastland’ er et lyt værd og viser samtidig vejen for noget anderledes, både i metal og i den elektroniske scene.