6. Vengeful Spirit
7. You Will Know The Lion By His Claw
8. Death And The Maiden
9. The Night At Catafalque Manor
10. Alison Hell
3

Cradle of Filth har aldrig været bange for lange titler til deres plader. Faktisk var den forrige, 'Hammer of the Witches', nærmest en af de korteste albumtitler siden 'Thornography' fra 2006. Så det overrasker næppe, at Cradle of Filths 12. studieplade har fået den mundrette titel 'Cryptoriana – The Seductiveness of Decay'.

Men forfører krypten lige så meget, som titlen antyder? Desværre ikke helt. Cradle of Filth har begået en plade, der på overfladen lyder rigtig godt, men lider under en mangel på de riff og melodier, der til sammen udgør nogle mindeværdige sange. Det betyder dog ikke, at pladen er helt uden værdi. For der er skam sange på pladen, hvor der stadig er noget at hente i den beskidte krybbe.

Det ved Dani Filth også godt, da han har gjort pladens bedste sang 'Heartbrak and Seance' til singleforløberen forud for udgivelsen, inklusive musikvideo, der kan nydes her:

Her viser Cradle of Filth fra deres bedste side. Masser af gotik, black metal og endda melodi, der binder elementerne sammen til en sang, de og deres fans kan være glade for.

For forsanger og bandets grundlægger Dani Filth har det altid været lidt svært at holde på musikerne omkring sig. Men da vi gav 'Hammer of the Witches' topkarakter i 2015, var det med nye folk, der minsandten næsten alle stadig er her to år senere. Kun guitaristerne er skiftet ud. Så en art stabilitet er der pludselig at spore, og det kan lytteren da også sagtens fornemme på pladen. Det er Cradle of Filth for fuld udblæsning med pompøse opsætninger, og er man i tvivl, så bare hør på den knap ni minutter lange 'Death and the Maiden', der har lidt af det hele.

Cradle of Filth er meget mere og andet end blot black metal. Der er keyboardspiller Lindsay Schoolcraft, der giver en ekstra dimension, samt kor, orkesteropsætning og gæstemusikeren Liv Kristine, der låner sin vokal til nummeret 'Vengeful Spirit'. Hvis navnet virker bekendt, er det, fordi hun også var med på 'Nymphetamine' tilbage i 2004 og i øvrigt har haft en lang karriere i den gotiske og symfoniske metal.

De syv sange er også, som man kunne forvente det, virkelig lange. Ingen under seks minutter, og pladens anden single 'You Will Know the Lion by His Claw' er da også over syv minutter lang og kan høres her:

Dommen over 'Cryptoriana – The Seductiveness of Decay' må være, at den ender på en treer. Pladen har sine gode numre i specielt 'Heartbreak and Seance', 'Death and the Maiden' samt 'Achingly Beautiful, som kan høres nederst i anmeldelsen. Der er bare også lige så mange sange, der ikke rigtig gør noget væsen af sig, og derfor får pladen til at henstå som en plade, der har sine momenter uden at være rigtig god. Det ændrer det afsluttende cover 'Alison Hell', der oprindeligt er lavet af canadiske Annihilator, heller ikke på.

Bandets fans vil dog utvivlsomt nyde den, da det for dem gælder om at sortere fyldet fra og nyde de sange, der trods alt er der, og glemme de sange, som bandet alligevel ikke spiller, når de rammer Posten i Odense d. 3. marts 2018.