Settle Down Society
Hurricane
Revolt
Civil Isolation
In Another Now
5

Udvikling er ikke nødvendigvis altid værdsat. Om det så er en succesfuld udvikling eller ej. Det er der masser af beviser på i musikhistorien. Inden for metalcoren kan nævnes et utal af mere eller mindre vellykkede forsøg, bl.a  Bring Me the Horizons solide ’That’s The Spirit’, Triviums fesne ’The Crusade’ og Northlanes melodiske ’Node’. I sidste uge anmeldte vi Northlanes fjerde album ‘Mesmer’. En anmeldelse, der på Facebook fik kommentaren ”Efter Adrian skred er det kun gået ned af bakke. Node har et par få gode numre.” Adrian Fitipaldes forlod Northlane, før ’Node’ blev indspillet og udgivet. Smag og behag. Gengivelsen af citatet skal ikke forstås som et negativt modsvar, blot et eksempel på, hvordan udvikling kan påvirke forhold og holdning til et band.

I løbet af sidste år turnerede britiske While She Sleeps med netop Bring Me the Horizon. En tour, der blandt andet bragte Sheffield-kvintetten forbi Falconer i København. Derfor overrasker det næppe, at bandets tredje studiealbum byder på udvikling. Mere melodi, mere ren vokal. Generelt er ’You Are We’ et langt mere melodisk album end bandets to foregående. Offentlighedens første møde med det nye materiale kom i form af ‘Civil Isolation’, der allerede var tilgængelig i september sidste år – og blev spillet, da kvintetten gæstede Danmark.

Det første nummer skulle sælge den kommende plade og få fans til at forud-bestille albummet via en PledgeMusic-kampagne. Selvom ‘Civil Isolation’ er et solidt nummer med mange While She Sleeps-kendetegn, kunne man allerede her finde spor af udvikling. Især i det atmosfæriske, smukke og uvant stille c-stykke.

Til trods for advarslen må førstesinglen ’Hurricane’ have overrasket de fleste. Nummeret indeholder flere rene, melodiøse passager, mere ren vokal og et ekstremt catchy og poppet omkvæd – tenderende til det kliche-ramte. Men det tilgives, primært fordi nummeret er velskrevet.

Herefter har bandet udgivet flere numre, senest ‘Silence Speaks’, hvor Bring Me the Horizons forsanger Oliver Sykes gæster. Endnu et nummer, hvor bandets metalcore-aner mixes med en ganske poppet lyd, mindeværdige riffs og singalong-venlige omkvæd. Flot eksekveret, men måske også lidt for poleret og med lidt for meget Bring Me the Horizon-inspiration. Eller også er det bare Sykes' vokal-bidrag, der giver nummeret den klang.

Alt ved ‘You Are We’ er mere poppet. Mere melodiøst og mindre destruktivt. Men der er stadig masser af god metalcore. Titelnummeret er tungt, hårdt og vanvittigt godt komponeret. Men selv her har en renere vokal og et melodiøst omkvæd sneget sig ind. Kontrasten giver nummeret mere kant og styrke, hvilket giver While She Sleeps som band mere kant og styrke. Havde bandet skrevet et elendigt tredje album, havde den udvikling været katastrofal. Briterne havde sandsynligvis oplevet samme modtagelse, som Suicide Silence gjorde ved deres seneste udgivelse.

Det gør While She Sleeps med sikkerhed ikke. Bandets tredje udgivelse er fyldt med stærke elementer. Det lyder fedt, når Sean Long vrider sjælen ud af sin guitar med det ene melodiøse riff efter det andet. Det lyder fantastisk, når Lawrence Taylors rå vokal kombineres med Aaran McKenzie og Sean Longs rene backing-vokal. Det fungerer endda, når Taylor halvt rapper sig igennem omkvædet på ‘Steal the Sun’, og der opstår en fed dynamik, når bandet går direkte fra akustisk guitar og ren vokal til circlepit-tempo og jump-along-venlige omkvæd på ‘’Wide Awake’. ‘You Are We’ er et godt album.

Under indspilningen af ‘You Are We’ skiftede While She Sleeps pladeselskab til UNFD. Samme selskab, der huser bands som Architects og førnævnte Northlane. Det er uvist, om skiftet har influeret briternes udvikling eller omvendt, men alt andet lige er UNFD en stærk støtte i kvintettens søgen efter et mere melodisk udtryk og et bredere publikum. Et solidt fundament for en lovende fremtid, som bandet dog primært kan takke sig selv og kvaliteten af ‘You Are We’ for. While She Sleeps har tidligt på året udsendt en stærk bud på årets metalcore-album.