Fra den sorte metals vugge

Fra den sorte metals vugge

Venoms fortid er vigtig, men for de nulevende vil trioen ikke fremstå som i nærheden af banebrydende.

Kunstner
Titel
Fallen Angels
Distributør
Genre
Trackliste
1.Hail Satanas
2.Pedal to the Metal
3.Nemesis
4.Lap of the Gods
5.Hammerhead
6.Damnation of Souls
7.Fallen Angels
8.Beggarman
9.Sin
10.Punk's Not Dead
11.Death Be Thy Name
12.Valley of the Kings
13.Lest We Forget
Forfatter
Karakter
3

Udover at have navngivet en hel genre med deres 1982 album 'Black Metal', har Newcastle bandet Venom også haft stor indflydelse på thrash og ekstrem metal med deres højpotente upolerede udgave af New Wave of British Heavy Metal, og det er selvfølgelig ikke dårligt at have på ens CV. Men uanset om man kender forhistorien, bør det ikke ændre på opfattelsen af 'Fallen Angels', og netop denne aktuelle skive fortæller ikke om et væsentligt band.

For ikke-kendere lyder Venom mest af alt som en lidt skrabet og ucharmerende udgave af Motörhead, med masser af energi og intensitet, men også uden samme kvalitet i sangskrivningen og riffkreeringen. Man kan snildt blive revet med af erfarent udskårne hooklines, og i perioder er det så absolut effektiv heavy metal, og på det punkt kan man godt forstå, at Venom engang har imponeret – i 2012 lyder de bare ikke som et band, der siden hen har haft nogen betydning, og som om de i den grad er blevet overhalet af tid og udvikling.

Mytologiskabende


Men derfor kan det stadig være en fin udgivelse, og ringe er 13. album absolut ikke. 'Hammerhead', 'Pedal to the Metal' og 'Hail Satanas' vidner både om trio, der kan frembringe præcis og hårdtslående bulder og brag, ligesom titler og tekster i mange tilfælde binder onde bånd tilbage til den lyrik-mytologi, som de i begyndelsen var med til at skabe for genrens dyrkere af livets sorteste sider.