5. Set The Cities On Fire
6. Frontgate
7. Bullet In A Chamber
8. Cold Blood Murder
9. They Shall Bring The Light
2

Antikkens Grækenland bød på filosofi, kunst, arkitektur og en mytologi, som mange har kigget misundeligt efter og suget inspiration fra. Tankerne herfra gennemsyrer den dag i dag den vestlige kultur.  Men hvad angår metalmusik, er det græske Suicidal Angels, der kigger til andre breddegrader for at hente inspiration og referencerammer.

Suicidal Angels blev dannet i Athen i 2001, hvor guitarist og forsanger Nick Melissourgos stadig gik i skole, og det var egentlig bare et projekt. Men det blev mere end det efter nogle demoer, og seks år senere landede debutpladen 'Eternal Domination' på gaden. Det er siden taktfast blevet fulgt op af plader i et så jævnt tempo, at den nye, 'Division of Blood', allerede er deres sjette.

Formlen er den samme som på de forrige. Thrash, som gudfædrene fra Bay Area lavede den i firserne. Der bliver også skævet lidt til den teutonske tysker-thrash, som Kreator, Destruction og så videre lavede og laver. Det kan sagtens høres allerede fra første sang, hvor 'Capital War' både lyrisk, tematisk og lydmæssigt er så klassisk thrash, at det næsten bliver for meget, at bandet er fra Grækenland. Vi er nået det punkt, hvor anmelderen må slå knuder på tunge og tastatur for ikke at lave for mange referencer. Åbningsnummeret kan høres her:

På titelnummeret høres en udmærket solo, og produktionen fremstår fyldig, sådan som en opdateret version af genren bør lyde anno 2016. For det, Suicidal Angels måske mangler i originalitet, opvejes af den spilleglæde og gode lyd, som de så åbenlyst har på 'Division in Blood'. Det lyder godt. Og at hædre ophavsmændene til en genre ved at lave en plade, der lyder, som eksempelvis Megadeth gjorde det i midten af halvfemserne, hvilket denne plade gør visse steder, er jo ikke meget anderledes end de kunstnere, der i samtiden laver små anerkendende nik til grækerne.

For udover musikken er der det visuelle. Her har Suicidal Angels igen allieret sig med kunstneren Ed Repka, der udover at have lavet en plakat til Copenhell også er kendt som manden bag mange covers til Megadeth.

Er man fan af thrash metal, og gider man ikke nødvendigvis vente fra 2008 til 2016 uden nyt fra Metallica, så kan Suicidal Angels' nye plade sagtens bruges til at gøre ventetiden mere udholdelig. Det er ikke specielt originalt, men deres livtag med genren mener de af hele hjertet, og deres hyldest til genren skal nok få dem ud på landevejene, hvor de jo netop har været opvarmning for såvel Kreator som Destruction på en turné, der bragte dem forbi Voxhall i Aarhus i 2010. Samme år åbnede de for 'Big 4', da de gav koncert i Grækenland.

Hvad angår originalitet eller mangel på samme, så kan læseren selv vurdere på nummeret 'Image of the Serpent' her, hvor netop lyrik, lyd og visuelle virkemidler ikke sprænger rammerne for, hvad man kan tillade sig i thrash-genren, men tværtimod hylder formlen.

I 2009 anmeldte vi deres plade 'Sanctify the Darkness' og gav den samme karakter, som 'Division of Blood' får. Her skrev vores anmelder, at "både musik og lyd er taget direkte ud af firserne, og det er som sådan både skidt og smukt." Syv år senere er der ikke ændret meget på det.