Fanget i en behagelig tidslomme

Kadavar leverede en stærk koncert, der var rig på nostalgi, så både temperatur og stemning blev høj på spillestedet Beta.

+ Below + Devil
08-11-2013
Jacob Dinesen (arkiv)
5

"Udsolgt" stod der på døren ind til koncerten i Beta, men det tog lidt tid den aften, før det rent faktisk kom dertil, at det gav mening bedømt ud fra antallet af publikummer. Ikke ud fra aftenens kvalitet - den skulle nemlig vise sig at være bedriften "udsolgt" mere end værdig.

Først på scenen var svenske Below, der spillede i spillede i stramme bukser, havde langt hår og et tilfælde af imponerende overskæg. De var - præcis som aftenens hovednavn - taget ud af en tidslomme. I dette tilfælde skulle der dog ikke skrues lige så langt tilbage som tilfældet Kadavar, for det her mindede mest af alt om et 80'er heavy metal-image. Stilen var doom metal med high pitch-vokal, og der var egentlig ikke så langt til landsmændene i Candlemass, måske til en vis del parret med de ligeledes svenske Memory Garden.

Humøret var højt, og der blev joket lidt med de fremmødte, som på dette tidspunkt var tilstrækkeligt talrige til, at bandet må have følt sig ganske fint modtaget, selvom de sidste meter af gulvet op til scenen ikke rigtigt blev benyttet. Bandet spillede rigtig godt med nogle udmærkede sange, og som opvarmning var det helt sikkert godkendt, selvom der blev trukket ret hårdt på andre bands' meritter. Det skal alligevel blive spændende at følge bandet, der udgiver deres debutalbum på Metal Blade i 2014.

Nordmænd mere rå

Det næste islæt var ligeledes nordisk og bestod af Devil fra Norge. Den nærmest krystalrene tone, som Below havde gjort det i, blev nu afløst af en lidt mere beskidt lyd. Devil spillede en omgang retrorock med okkulte tendenser og fyrede op for en guitarlyd, der lige var lidt mere grumset, samtidig med at vokalen var langt dybere end hos Below. Det var en vokal, som lige krævede lidt tilvænning, for først føltes den lidt anonym og flad, men lidt efter lidt faldt den i hak med musikken, og den fik desuden også et par flere nuancer end blot en slags snak eller raspen.

Sangene var umiddelbart fængende og lettilgængelige og bredte sig fra retrorocken også ind i de mere klassiske heavy-dyder. Nummeret 'Darkest Day' skilte sig dog mere ud og lød lidt som punkrockerne i Blodig Alvor på grund af det højere tempo og en meget simpel struktur samt en meget fængede vokal. Devil fik udmærket gang i publikum, som dog endnu lod vente på at fylde salen helt ud.

Stort band - stor stortromme

I pausen mellem Devil og Kadavar, hvor sidstnævntes lille trommesæt, der dog havde et par tommer ekstra på stortrommestørrelsen, end man oftest ser, skulle sættes op på scenen, mens de andre bands' gear blev fjernet, begyndt det dog at strømme ind med de folk, der havde sin del af æren for skiltet med "udsolgt".

Det betød, at da Kadavar gik på lidt efter klokken 23, så var salen efterhånden tætpakket, og så tog det ikke lang tid for det veloplagte band at få hævet temperaturen i salen yderligere. Det blev præcis så svedigt, som musikken var det.

Kadavar spillede med en fantastisk indlevelse, og det var en fornøjelse at se den headbangende frontmand, der både mestrede at spille sin guitar og synge formidabelt med den syrede og måske til tider næsten lidt for reverb-prægede vokallyd, der havde sine Ozzy-momenter. Det gav et indtryk af hippietid og skæve individer, men selvom bassisten nok stod og svajede i takt til musikken med lukkede øjne og et drømmende ansigtsudtryk, så virkede bandet i de få passager med snak blot som nogle virkeligt passionerede, musikelskende individer. Begejstringen over publikums modtagelse var stor, og ligeså var smilet og humøret på især frontmanden.

Svævende garn

Trommeslageren stod heller ikke tilbage for på simpel vis at give et show: evigt rystende på hovedet og med en vindmaskine, der fik hans store garn til at svæve, som kendte det ikke til tyngdekraft. Det var en gennemført koncert fra start til slut uden egentlige højdepunkter, selvom publikumsreaktionen i starten af visse numre dog alligevel pegede mod, at nogle af det tyske bands sange havde større hit-relationer end andre.

Det var en stor fest i reverb og fuzz, men selvom det var lørdag aften, så virkede publikum ikke fuldstændigt løsslupne med fx moshpit som til en metalkoncert på kogepunktet. Alligevel så steg stemningen fra begejstrede nik med hovedet eller dans i andre tilfælde, til at en enkelt person bare ikke kunne udtrykke sin eufori bedre end ved at tage en tur på folks hænder. En vaskeægte crowdsurfer i det lavloftede lokale.

Uhyre relevant band

Kadavar kom ikke så fysisk meget ud over scenekanten og virkede utroligt fordybede i musikken, men de havde den der magiske gnist, som gjorde, at det var fuldt tilstrækkeligt blot at spille musikken og nyde det selv. På den måde kom glæden fra scenen og videre ned til publikum, fra række til række, og dermed fra de forreste til de bagerste.

En lektion i rock og et kig tilbage til svunden tid, der oplever sin revival i disse år med Copenhell-aktuelle Graveyard som bannerførerne pt. Som lyden tog sig ud denne aften, virkede Kadavar lige en tand mere syrede og fik på den måde markeret deres eget personlige touch i old school rock-bølgen. Et absolut relevant band på dagens musikscene.

Karakterer:
Below: 3  " target="_blank">(video)
Devil: 3  " target="_blank">(video)