Klædelige Ketzer

1000x1000

Ketzer har på deres fjerde album søgt tilbage til den tidligere vildskab og skabt et glimrende album, som er behageligt fri for alt for tydelig inspiration og lån fra andre bands i samme black metal-segment.

Cloud Collider
12-04-2019
4

Sidste gang Ketzer blev anmeldt på Devilution, var det med dommen, at bandet ikke helt kunne sige sig fri for at have kigget et andet band over skuldrene. Overskriften 'Tribu(te)lation' burde give et klart hint om, hvor Ketzer havde søgt inspiration til 'Starless'. Det tyske band var ellers kommet fra en baggrund i black metal med thrashede samt semi-dødsmetalliske tendenser på debuten, men havde på den tredje udgivelse satset på noget mere bredt appellerende.

Måske gik det ikke som håbet, eller også kunne bandet godt se, at der bortset fra et par meget catchy numre ikke var noget langtidsholdbart at bygge på. Således har tyskerne på album nummer fire i rækken, 'Cloud Collider', valgt en noget mere aggressiv indgangsvinkel, men dog beholdt en forholdsvis moderne produktion, hvor lyden er fyldig, og alle instrumenter kommer til deres ret. Selvom musikken er blevet vildere igen, så er der også nogle dystre atmosfæriske elementer i musikken, og balancen mellem de to modpoler er fremragende.

Lyt! Det lønner sig
Hvor forgængeren altså havde en mere simpel indgangsvinkel og på de bedste par numre var meget let at gå til, nærmest hitagtigt, så er det ikke, fordi 'Cloud Collider' er en udgivelse, der blærer sig med de sejeste riffs, der bare går under huden med det samme, som var det 'Smoke on the Water's ikoniske riff. Det kræver en indsats for lytteren at få pakket sangene ud til noget større, end de umiddelbart fremstår ved første lytning.

Der er dele af musikken, der kan minde om de mest tilgængelige sange i Nachtmystiums udgivelser fra 'Silencing Machine' og frem, men ellers er 'Cloud Collider' lidt sin egen. Ikke forstået sådan at rammerne for black metal med lidt melodi og atmosfære er rykket, og noget helt unikt er opstået. Men kendte virkemidler benyttes godt og blandes på en måde, så det ikke springer direkte i øjene, hvor ideérne er lånt henne. Det her er Ketzer, når de gør sig umage, det klæder dem, og det har givet en flot udført og lytteværdig plade.