B.A.T.H.O.R.I.
Beastial Desires
Black Banners
Undead Unsouls Unbound
Strychgnostic Madness
3

Strychnos har længe luret i undergrunden. Den helt dybe af slagsen. Helt tilbage i 1998 indspillede de deres første demobånd, og et par år senere udkom deres første single. På vinyl, selvfølgelig. For Strychnos hylder den trend, der har overlevet i det inkarnerede metalmiljø og dem, som fortsat foretrækker musikken på den sorte olie. Men tidens tand gnaver i alle, og i et par år lå Strychnos helt døde hen. Men i 2004 blev projektet igen vakt til live, og den kreative proces har siden da været i gang og her i 2011 har de så endelig fået deres musik ud på CD. Og med indvarslingen af den digitale tidsalder for Strychnos har deres musik så også officielt nået skrivebordet hos Devilution.

Det er vi glade for. For 'Undead Unsouls Unbound' er en lækker lille EP. Det er fem metalskæringer, der fusionerer en del stilarter, hvor black- og thrashgenren er de mest fremtrædende. Det betyder dog ikke, at der ikke også er lidt død, for den afsluttende 'Strychgnostic Madness' har en lækker start på sangen, der får én til at tænke på tidlig Obituary. Det hadske udtryk, de omvendte kors og deres corpsepaint gør dog, at det er nemmere at retfærdiggøre deres eget udtryk; sadistisk hadmetal.

Sangene er overraskende catchy, og på 'Black Banners' får vi leveret en grum omgang dobbelttromme mens vokalen brøler lige lukt ned i Helvede. Og guitarlyden har en sprød plads i lydbilledet, der fungerer som det bagtæppe, der får det hele til at hænge sammen.

Der hvor man kan sætte en finger på Strychnos og deres 'Undead Unsouls Unbound' er, at det er ikke første gang vi ser et band med omvendte kors i logoet, corpsepaint og en hybrid af black-metal med andre elementer indover. Jeg synes dog jeg kan høre potentiale i Strychnos. De har øre for melodi. Jeg håber derfor, at vi på et tidspunkt får en fuldlængde, hvor de virkelig tør gå planken ud og fortæller os, hvad de er for nogle størrelser. På denne EP er man i hvert fald ikke i tvivl om deres engagement og oprigtighed. Om de også kan vise, at de er levedygtige på den lange bane glæder jeg mig til at se og høre.