Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Maxer ud på ingenting

Populær
Updated
Maxer ud på ingenting

Det svenske enmandsband Terra Tenebrosa åbner døren til et sort vanvid, hvor uoverskueligheden og mondæniteten er det egentligt skrækindjagende.

Titel
The Reverses
Trackliste
Makoria
Ghost at the End of the Rope
The End Is Mine to Ride
Marmorisation
Where Shadows Have Teeth
Exuvia
Fire Dances
Karakter
2

The Cuckoo virker ikke som en mand, der har det supernemt med at være i sig selv. Man skal selvfølgelig være varsom med at diagnosticere folk ud fra interview, der i forvejen har som formål at iscenesætte kunstneren og hans musik, men det er svært ikke at spotte elementer af den angst, der synes at bestemme over hans praksis i Terra Tenebrosa, på ‘The Reverses’. Horror-stemningen på det tredje album stammer ikke fra noget udtalt overnaturligt eller hinsides, men fra uforståeligheden i det dennesidige. Alt det, der kommer til at virke ildevarslende sært, hvis man tænker for meget over det, såsom den i sig selv ganske harmløse forladte skovhytte på coveret. Og det virker altså, som om The Cuckoo har tænkt alt for meget over alting, mens han indspillede ‘The Reverses’. 

Lag på lag lægger sig over musikken, forvrængede stemmer, keyboardmotiver, rungende guitarer, og selvom det kan være fascinerende med sådan en musik, hvor man føler, at man kan blive ved med at dykke dybere og dybere ind i den og hele tiden finde nye detaljer, er det lidt nedslående, når det, man finder på sin vej derind, strengt taget er en ret ordinær omgang dødsrock. For selvom Terra Tenebrosa ofte bliver sammenlignet med de fransk black-avantgardister Blut Aus Nord – hvis Vindsval gæsteoptræder på pladen  er der faktisk ikke særlig meget decideret black metal over ‘The Reverses’. Det virker lidt, som om det prædikat for tiden bare hæftes på enhver form for ekstrem-metal med en slagside mod det mørke og obskure, hvilket naturligvis giver mening i salgsøjemed, nu hvor black er så populært som aldrig før, men også udvander begrebet ret meget og lader musikken blive forstået på lidt forkerte præmisser. 

Sange som ‘The End Is Mine to Ride’ og ‘Ghost at the End of the Rope’ har måske nok et fjernt slægtskab med sådan noget som Satyricons symfoniske black’n’roll, men i lange stræk føles ‘The Reverses’ altså mere som at høre en to-tre Nine Inch Nails-plader oveni hinanden. Der er en masse effektfulde lyde og tætte stemninger, men den musik, de tilsammen udgør, er ikke nær så inspirerende, som den umiddelbart giver indtryk af at være. Når altså først man er nået ind til den, hvilket godt kan tage adskillige gennemlytninger. I løbet af den lange skabelsesproces  ‘The Reverses’ er indspillet over et år  har The Cuckoo nemlig lagt lag på lag på og justeret på mixet, men i stedet for at nuancere udtrykket er det bare blevet maksimeret. Alt ligger fremme og mudrer rundt oven i hinanden, og selvom det i første omgang kan virke imponerende, er det så meget desto mere skånselsløst, når det store, knugende tomrum bag lydmuren åbner sig.

Det er symptomatisk, at pladens bedste nummer nok i virkeligheden er ‘Exuvia’, både fordi det er et relativt simpelt nummer med en nogenlunde åben lyd, og fordi det minder så meget om Skinny Puppy. Ikke rock, metal kun i kraft af sine tunge guitarer, men effektivt creepy industrial, som man lavede den i 80’erne og 90’erne. Hvis ‘The Reverses’ lodder sindets dybder, så finder albummet altså ikke særlig meget af sig selv derinde. Med tanke på de deciderede mesterværker, The Cuckoo var med til at lave i front for post-hardcore-bandet Breach omkring årtusindeskiftet, monumentale og stilskabende, uden hvilke et band som f.eks. The Psyke Project er svært at forestille sig, er det faktisk rent ud skuffende.