7. “Oblivion”
8. “Undone”
9. “Hours”
10. “Suffocate”
11. “Reflections”
3

Fra New Jersey i USA kommer en omgang teknisk velfunderet metal, der af bandstifter og bassist Andrew ”AJ” Jacobs kaldes for ”shredding med ren vokal, lidt skrigeri, metalriffs, lettilgængelige stykker og masser, masser af melodi”. Og så kunne man egentlig godt stoppe anmeldelsen her og blot skrive, hvorvidt det lyder godt eller ej, for beskrivelsen er egentlig meget god.

Andre anmeldere har sat prædikatet ’metal-core’ på bandet, og stilen ligger vel også et eller andet sted imellem progressiv, metalcore og power-metal. Bandet ønsker ikke at blive placeret i kassen ”progressiv”, men står dog gerne ved, at de ikke er uden evner på deres respektive instrumenter. Oprindeligt startede bandet som et Children of Bodom coverband, men fandt hurtigt ud af, at der skulle laves egen musik, og i den proces endte de med at finde en sanger i England. Men Chris Clancy valgte simpelthen at tage udfordringen op og bor nu i New Jersey.

Mutiny Within har en frisk og energisk lyd med masser af fede riffs og bragende stærke melodier. I forsanger Chris har bandet en karakteristisk mand, der klarer både flot ren sang såvel som grovgode aggressive råb. I de højere toner kan man måske synes, at Chris’ vokal lyder skinger og lidt nasal, men det er faktisk muligt at vænne sig til den, og høre melodien bag.

Keyboardet kan blive for meget af og til, men bandet bliver hurtigt reddet af energien i musikken. Det lyder lidt som en fusion af Nevermore og Killswitch Engage, og således er der altså langt til bandets begyndelse som C.O.B-coverband.

Spilletips er der flere af, men værd at nævne er især ’Oblivion’ pga. sin pågåenhed, når vokalen træder ind, de mange guitarleads og et catchy omkvæd. Der er et eller andet over det her unge band, og det skal nok forventes, at man kommer til at høre mere til dem fremover.

Herunder får du bandet på nummeret ’Awake’: