9. Find the Arise (live)
10. 'Til Death (live)
11. Don't Care (live)
12. Chopped in Half/Turned Inside Out (live)
13. Slowly We Rot (live)
2

Obituary har været et af de vigtigste dødsmetalbands, og de har været stabile, siden de blev genopgravet i 2003. Her har de udgivet flere udmærkede album, ikke mindst det deciderede comeback 'Frozen in Time' samt den seneste 'Inked in Blood', der udkom i oktober måned 2014.

Siden er det blevet til flere koncerter på dansk jord i forbindelse med den plade. Obituary besøgte samme år Copenhell, hvor der var vind i sejlene, mens de luftede nogle af de sange, der skulle være på pladen, der udkom nogle måneder senere. Det blev også til en optræden på Aalborg Metal Festival i 2015.

Desværre er der ingen optagelser fra Danmark eller Europa iblandt de 11 skæringer, der er kommet på pladen. De er alle fra deres amerikanske turne, og det er et godt miks af såvel gamle som nye numre. Der er både klassikere samt sange fra førnævnte nyere plader.

Lyt til åbningsnummeret 'Loathe' her:

Kernen på 'Ten Thousand Ways to Die' er dog tydeligvis de to nye numre. 'Loathe' åbner pladen og varer hele 6 minutter og 17 sekunder. Det er ikke hver dag, Obituary begiver sig ud i så lange sange, at man begynder at flirte med tanken om at kalde den for episk eller lignende adjektiver. 'Loathe' er ikke episk, men det er en ganske udmærket sang, hvor Obituary trækker tempoet ud og bare kværner den dødsmetal, som Florida blev kendt for i firserne og halvfemserne.

Titelnummeret 'Ten Thousand Ways to Die' er tre minutter kortere og i mere vanlig stil fra Obituarys side. Det er et nummer, der er mere moderne og minder mere om Obituary anno 2016 end 'Loathe'. Vokalen fra John Tardy mindede i udgangspunktet om sangen 'Dont Care' fra 'World Demise', mens soloen dog er mere nytænkende, hvilket klæder bandet. Så det er altså ingen nævneværdige overraskelser i de to nye numre. De klarer sig ganske udmærket og er på ingen måde dårlige. Det kunne have været en udmærket single, men Obituary kæler lidt for deres fans og lægger 11 livenumre oveni og gør det til en hel udgivelse.

Med 'Ten Thousand Ways to Die' holder Obituary gryden i kog for deres fans, førend 'Inked in Blood' får en efterfølger i 2017. De to nye numre er udmærkede, mens de 11 sange er typiske livenumre. Har man ikke livepladen 'Dead' fra 1998, eller trænger man som fan af Obituary fan bare til en liveplade med nogle af de nyere numre, så er 'Ten Thousand Ways to Die' en udmærket investering. Produktionen af såvel de to nye numre som livenumrene er ganske god, og der er ikke en finger at sætte på den side af det.

Her er en af klassikerne i form af 'Intoxicated', hvor man kan høre kvaliteten af livenumrene:

Det er bare ikke så ophidsende, at vi kan svinge os helt op på karakterskalaen. Det forbliver en lidt lunken karakter. Vi ser mere frem til, at den ægte vare kigger forbi Danmark igen i denne uge. For lørdag d. 5. november 2016 giver Obituary koncert på Voxhall i Aarhus, hvor de gav en fabelagtig koncert på Royal Metal Festival i 2011. Dagen efter, søndag d. 6. november 2016, er det så Pumpehuset i København, der lægger spillested til Obituary og deres opvarmningsbands, der består af intet mindre end Exodus, Prong og King Parrot.