Ta-Dhar, Skyharbor er tilbage

Ta-Dhar, Skyharbor er tilbage

Med 'Sunshine Dust' beviser Keshav Dhar, at der stadig er liv i havnen i skyerne. Også selvom den nyankomne forsanger Eric Emery langtfra løfter vokalopgaven optimalt.

Kunstner
Titel
Sunshine Dust
Trackliste
Signal
Dim
Out of Time
Synthetic Hands
Blind Side
Disengage/Evacuate
Ethos
Ugly Heart
Dissent
Menace
Temptress
Sunshine Dust
Karakter
3

Da Skyharbor albumdebuterede i 2012, var det næsten udelukkende med raffineret demomateriale fra guitarekvilibrist Keshav Dhars gemmer. Den altoverskyggende hovedmand i Skyharbor samlede et solidt hold af musikere omkring sig og indspillede en plade, der inkluderede hjælp fra intet mindre end Marty Friedman (Megadeth) og Daniel Tompkins (TesseracT). Den glimrende ’Blinding White Noise: Illusion and Chaos’ udkom, mens djenten for alvor fik fodfæste, og Skyharbor blev hurtigt et anerkendt navn inden for genren.

Tompkins blev fast forsanger, andre medlemmer blev skiftet ud, og Skyharbor udgav ’Guiding Lights’ (2014) uden rigtig at gøre videre væsen af sig. De progressive power-riffs og kompetente sangskrivning, der prægede debuten, var forsvundet. Den indiske magi var blevet til generisk poppet djent uden særligt mange højdepunkter.

Der skal heldigvis mere til at stoppe Dhar og Skyharbor. Også selvom et af bandets stærkeste aktiver ud over Dhars guitarkompetencer, Tompkins, forlod bandet for at vende tilbage til TesseracT. Bandets tredje udgivelse er ikke en tilbagevenden til den mere stilrene djent-prog-tilgang, der prægede debuten. Det er derimod et naturligt skridt fremad. Djenten er minimeret, og elektroniske elementer har fået større plads, sandsynligvis for at akkompagnere den nye forsanger Eric Emery, der, skønt han ikke er uden evner, langt fra har samme vokalmæssige spændevide som sin forgænger. En naturlig udvikling, foretaget uden at gå på kompromis med bandets kerneværdier: Det drømmende udtryk, de storladne lydflader og de eksplosive riffs.

Dhar er stadig grundpillen i Skyharbor og leverer insisterende og potente riffs. Til forskel fra ’Guiding Lights’ lykkes det på ’Sunshine Dust’ at kombinere de sprudlende guitar-passager med insisterende sangskrivning, der forfører lytteren. De nærmest meditative prog-elementer fremstår oftest som modpol til netop Dhars til tider voldsomme udfald på guitaren. Eksemplificeret allerede fra første og andet nummer, ’Signal’ og ’Dim’ der kombineret åbner ’Sunshine Dust’. Lidt over seks minutters vekslen mellem et følsomt, drømmende og poppet udtryk, og snørklet prog-metal-riffs.



Generelt er der masser af variation at finde på Skyharbors tredje plade. Kvintetten har succes med at skrive flere stilsikre numre. Bedst er dog pladens anden halvdel. Den lange, tålmodige opbygning på ’The Reckoning’, den aggressive vokalføring på ’Dissent’, den kaotiske afslutning på ’Menace’ og det vellykkede og ekstremt poppede omkvæd på det afsluttende titelnummer. Alle elementer, der løfter pladen og fremviser Skyharbor fra bedste side. I hvert fald i den nuværende konstellation. Selvom Emery leverer en okay vokal pladen igennem, er der ingen tvivl om, at han er det svage led.

Emery har en vag vokal. Den er ofte anstrengt og sjældent specielt varieret. Hertil formår han at synge falsk ved flere lejligheder. Der er ellers flere gode ideer vokalmæssigt, men udførelsen er kun enkelte gange en fuldkommen succes. ’Sunshine Dust’ er generelt en udmærket plade, med flere interessante elementer, men alt for ofte er Emerys halv-raspende vokalføring og mangel på kompleksitet og spændevide simpelthen irriterende. Især i relation til hvor mange finurligheder der generelt er at finde i Skyharbors kompositioner.

’Sunshine Dust’ er et fint comeback til Skyharbor. Pladen er fyldt med gode ideer og spændende kompositioner. Alle er ikke lige interessante, men det er primært vokalen, der spolerer lytte-oplevelsen. Forhåbentlig finder Emery balance og får skåret de værste fejl og mangler fra på kommende udgivelser. Lykkes det, og fastholder Dhar og resten af ensemblet det høje niveau, er Skyharbor et band der bør tages alvorligt inden for den moderne prog-metal.