Spock's Beard skuffer ikke

Spock’s Beards 11. album markerer endnu et højdepunkt blandt bandets udgivelser. Og denne gang er der endda input fra bandets tidligere hovedkomponist Neal Morse.

Titel
Brief Nocturnes and Dreamless Sleep
Distributør
Trackliste
1. "Hiding Out" (Ted Leonard) - 7:13
2. "I Know Your Secret" (Dave Meros, John Boegehold) - 7:40
3. "A Treasure Abandoned" (Boegehold, Alan Morse) - 8:53
4. "Submerged" (Leonard) - 4:57
5. "Afterthoughts" (Alan Morse, Neal Morse, Leonard) - 6:08
6. "Something Very Strange" (Boegehold) - 8:23
7. "Waiting for Me" (Alan Morse, Neal Morse) - 12:36
Karakter
4

Hvis man for 10 år siden havde spået Spock’s Beards snarlige opløsning, da bandets altovervejende bidragsyder til komponering af bandets materiale – Neal Morse – forlod bandet, så tog man da heldigvis grueligt fejl.

Spock’s Beard fortsætter ufortrødent og har med ’Brief Nocturnes and Dreamless Sleep’ udgivet det 5. album uden Neal Morse. Og så er det endda ikke helt rigtigt, for Neal Morse har på broderen Alan Morses opfordring bidraget som medkomponist på to af albummets bedste sange, ligesom han spiller lidt guitar på albummets afsluttende sang ’Waiting for Me’.

Største nyhed på albummet er nok, at al leadvokal nu er overtaget af Ted Leonard, der tillige er forsanger i progmetal-bandet Enchant. Samtidig har trommeslager Nick D'Virgilio nu forladt bandet og er blevet erstattet af Jimmy Keegan, som tidligere har spillet med bl.a. Santana.

Albummet består af syv sange. Og her det bemærkelsesværdigt, at guitarist Alan Morse i højere grad end tidligere bidrager til kompositionerne og altså også har formået at overtale bror Neal til at hjælpe til. Sangeren Ted Leonard har dog også bidraget med to egenkompositioner, ligesom han hjælper til på andre.

Keyboardpiller Ryo Okumoto har ikke bidraget med kompositioner på det nye album, men der er ikke tvivl om, at han er en uhyre væsentlig del af Spock’s Beards lyd. Han bidrager således i høj grad til den progressive lyd, der har sit udspring i 1970’ernes engelske progressive miljø med bands som Genesis og Yes. Ryo håndterer således såvel Hammond B3 som Minimoog i stor stil, men heldigvis kommer det aldrig til at lyder gammeldags og outdated, da denne prangende keyboardlyd sammenholdes med en guitar, der visse steder ganske vist har den krystalklare Yes-lyd, men mange gange peppes op af en forvrænget, heavy Marshall-lyd, ligesom vokalen også skuer fremad i det nye årtusinde og ikke dvæler ved 70’ernes indadvendte univers.

Der er mange perler på dette fremragende album. Men der kan fremhæves sangene ’A Treasure Abandoned’, ‘Afterthoughts’ og ‘Waiting for Me’.

Det skal understreges, at selv om Spock’s Bear sædvanligvis kategoriseres under progrock, så synes der ikke at være tvivl om, at progmetal-fans af bands som Opeth, Dream Theater, Bigelf, Porcupine Tree, Pain of Salvation, Symphony X m.fl. vil kunne finde rigtig meget god musik i ’Brief Nocturnes and Dreamless Sleep’.

Afslutningsvis skal det oplyses, at Spock’s Beard drager på Europatur i den nærmeste fremtid. For prog-fans kommer det nok ikke som en særlig stor overraskelse, at turen ikke rammer Danmark. Men det kan da i den forbindelse oplyses, at vejen lægges forbi Markthalle i Hamburg den 19. maj 2013, hvor der bliver support af ikke ringere end svenske Beardfish.