4. I Mean, Who am I to Blackout?
5. We Should Welcome the Suffering,
6. Remember Not to Praise the False King
7. And Try to Keep Calm and Embrace
8. The Void
4

Udånde debuterede sidste år med 'Life of a Purist' og er nu her et år senere allerede klar med en opfølger, der har taget noget længere tid end bare ét år at lave. For 'Slow Death – A Celebration of Self-Hatred' er et stort, personligt værk for Rasmus Ejlersen, der er manden bag bandet og projektet Udånde. Den nu tidligere bassist i Afsky, vælger her på sin anden plade at vende vrangen ud på sit inderste, konfrontere sig selv og dæmonerne og vise den rejse, han har været på siden 2009. En rejse fra benægtelse til accept og anerkendelse af, at livet og ens sind ikke altid er en lige linje uden bump på vejen.

Som Ejlersen selv skriver, så er albummet en kronologisk tidslinje fra hans eget liv, hvor dybe oplevelser med angst, depression og antidepressiv medicin har præget livet fra 2009 og frem til 2022. Hver sang afspejler en specifik periode i hans liv, som hver især har været betydningsfuld for hans tidligere kampe med sig selv.

Med så blottet en sjæl som reklamesøjle for en plade, kræver det også en vis anstændighed, når man rent faktisk bedømmer værket. Heldigvis gør Ejlersen arbejdet nemt for os ved at have lavet noget virkelig god musik. Det er atmosfærisk black metal og mens det på papiret kunne lyde som det, han har lavet sammen med Afsky, så er det to helt forskellige lydbilleder trods genresammenfald.

For Udånde har en meget ren lyd. Riffs er ikke viklet ind i en kvælende forvrængning, men får lov at stå frem i lydbilledet. På den måde afviger lyden en anelse fra nogle af de bands, man nemt kunne placere i samme kategori på den danske scene. Det kan man høre tydeligt på 'I Mean, Who am I to Blackout', der har en lækker melodi i anden halvdel af sangen, mens mellemstykket på 'Remember Not to Praise the False King' er en afdæmpet, rolig affære.

Apropos afdæmpet, så er 'And Try to Keep Calm and Embrace' en 20 minutter lang, ambient sang, der i den grad for lytteren helt i ro og følges op af den afsluttende 'The Void', der er en dronet version af '🜂' fra debutpladen, hvor det hele er optaget i ét hug, kun med bas og effektpedaler, også omkring de 20 minutter.

På debutpladen arbejdede Ejlersen sammen med Lars Johansson, der sang. Denne gang er pladen dog så personlig, at Ejlersen selv har påtaget sig denne opgave. De dybe growls, der er mere dødsmetal end , er således fra manden selv denne gang. Trommerne er indspillet af Martin Barla i Slovakiet, hvor Ejlersen også selv residerer, som man kan læse mere om i vores interview med Udånde.

Singlen, der gik forud for udgivelsen er 'And Denied All Sense and Reason'; albummets andet nummer. Her er man i perioden fra 2012 - 2019, hvor han stadig var langt fra at erkende sin sygdom. En skæring, der meget godt viser, hvor Udånde er her på den opfølgende plade. Vellydende og alligevel melankolsk på en måde, der nærmest sætter lytteren i trance. Så om man vil kalde det atmosfærisk black metal eller shoegaze er lidt op til humøret hos den enkelte.

Pladen som helhed er i hvert fald en god blanding, særligt når man tager de to sidste numre med, der bringer pladens løbetid på 78 minutter. Når man er blevet introduceret for Rasmus Ejlersens personlige historie, gør det 'Slow Death – A Celebration of Self-Hatred' til en yderst interessant plade. Heldigvis er det en god plade og forhåbentlig fejrer Ejlersens udgivelsen med mere og andet end selvhad. For med Udånde er der noget musik, der kan noget. Og sådan er det jo med kunst. Der er typisk nogle ar på sjælen, der bidrager til melankolien i musikken. Her er det anvendt virkelig dygtigt.

Udånde debuterer live i Østrig d. 20. januar på Black Metal Invasion-festivalen, der afholdes i Wien. Herfra skal der lyde en klar opfordring til de danske festivaler om at få booket Udånde, så det danske publikum også kan få lov at nyde sange fra 'Slow Death – A Celebration of Self-Hatred' på de skrå brædder.