RF '21: En snert af Roskilde

-R7A1223-copy-42-1562418760

Den traditionelle festival er midlertidigt i dvale, men alligevel får vi en lille smag af Roskilde til sommer. Og guddødeme også en på metalhovedet.

Kunstner
Titel
+ Orm + Xenoblight
Dato
27-06-2021
Fotograf
Peter Troest
Forfatter

Roskilde Festival er aflyst, men holdet bag har alligevel fået stablet et otte-dages arrangement på benene i de dage, hvor vi havde håbet at ligge i sprit, smat og smadder i det midtsjællandske.

Arrangementet Summer Days overtager i 2021 festivalpladsen med mere end 40 kunstnere indenfor musik, street art og performance, heriblandt 27 koncerter, fordelt over otte dage.

Bemærkelsesværdigt er det, at koncerterne vil foregå for et stående publikum, inddelt i mindre sektioner, og med et frivilligt valg om man vil bære mundbind eller ej. Dermed bliver det det tætteste, vi har været på normale koncerttilstande for metalpublikummet, siden Decapitated-koncerten i Aarhus den 8.marts 2020, tre dage inden Danmark lukkede ned.

Og for metalpublikummet skal krydset i kalenderen sættes den 27.juni, hvor Summer Days' aftenprogram består af Baest, Orm og Xenoblight.

Dødsmetallerne i Baest har for længst cementeret sit navn som et af landets absolut stærkeste livenavne, såvel i metallen som på den brede musikalske vifte. Baest væltede Roskilde Festival engang over midnat i 2019, og der er ingen grund til at tro, at de ikke vil gøre alt for at matche den indsats til Summer Days.

Orm stod bag 2019's bedste danske metalalbum, 'Ir', og opførelsen af det album i live-regi har vi allerede rost adskillige gange. Orms atmosfæriske black metal er i en klasse for sig herhjemme, og de vil deres optræden på festivalpladsen i år sikkert også blive. Det er der al mulig grund til at glæde sig til.

De silkeborgensiske dødsthrashere fra Xenoblight er et af de mere interessante unge navne herhjemme, og specielt liveoplevelsen af kvintetten, der også optrådte på Roskildes Rising-scene i 2019, har vi rost talrige gange. Det bliver der sikkert rig mulighed for at gøre igen.

Alt i alt er trekløveret noget af det bedste, dansk metal kan stille med, og et kærkomment gensyn der forhåbentlig er starten på enden af Corona-restriktioner, siddekoncerter og slige benspænd, der i halvandet år har gjort sit bedste for at dræbe den danske musikscenes udvikling.