Royal Metal Fests storhed og fald
PopulærRoyal Metal Fest er udskudt til næste år. Det har foreningen bag festivalen, Royal Metal, meddelt. Men skal festivalen overhovedet bestå, når foreningen ikke evner at løfte en opgave, som det lykkes mange andre at løfte?
Royal Metal Fest har i 15 år været en fast del af det aarhusianske metalmiljø med en årligt tilbagevendende festival, der over årene har skiftet ham en del gange og navn en enkelt.
Siden 2008 har Aarhus kunnet bryste sig at have sin egen metalfestival og endda en, der ikke var arrangeret af en af de store spillere, men i stedet blev stablet på benene med blod, sved og frivillige kræfter, der mere end én gang har bidt negle over den voksende kassekredit og det manglende billetsalg.
Ikke alle år har været lige i skabet rent programmæssigt, men festivalen har altid været elsket af de bysbørn, der blev stamgæster. Stamgæster kan man desværre ikke leve af, og i 2022 var festivalens lineup så eklatant ringe, at under 200 mennesker valgte at indløse billet. Det blev starten på et langstrakt og uskønt forløb, hvor alle gisnede om festivalens fremtid, mens ingen vidste noget.
I juli blev det derfor ikke overraskende meldt ud, at festivalen og foreningen bag den var konkurs. Metalradioen Den Tunge Time holdt gladeligt mikrofonen, mens foreningens bestyrelse i store træk fralagde sig ethvert ansvar og i stedet skød på både den tidligere bestyrelse og på den for længst fratrådte booker for festivalen. Det er af flere grunde tåbeligt. Dels skal man ikke brænde broer til det professionelle miljø, der eksisterer i Danmark omkring metalscenen. Det er skadeligt og det er dumt. Og så var det åbenlyst for enhver, der var på festivalen – Devilution var til stede for at dække begivenheden – at der ikke var styr på ret meget omkring festivalen. Der var en stemning af panik kombineret med tomme gulve til alle koncerter, og det var tydeligt, at der slet ikke var solgt billetter nok til, at det kunne løbe rundt.
Konkursen var ventet, og den var velkommen.
Det mættede marked for metalfestivaler i Danmark kan ikke bære amatører, der ikke ved, hvad de laver. Der er simpelthen for mange om buddet. Desværre blev det hverken noget med at stoppe på toppen eller bukke elegant, inden tæppet gik for, og afslutningen for festivalen var grim på mange måder. Men det stoppede ikke der, for kort tid efter kunne festivalen melde ud af Royal Unibrew-brandet “TAK ROCK” havde valgt at springe ind i projektet for at holde den aarhusianske scene i live, og der var ingen ende på de store armbevægelser, hvor både Tak Rock og Royal Metal, ikke at forveksle med det konkursramte Metal Royale, næsten ikke kunne finde store nok ord for, hvor fantastisk det var, at de to parter havde fundet hinanden.
Et knap så vellykket match
Således udtalte, Christian Lund-Martorell, Senior Brand Manager for Royal Beers TAK ROCK-initiativ:
“Det har været et hårdt år for danske musikfestivaler og -foreninger, der blandt andet har kæmpet en brav kamp med store levn efter corona. Derfor er vi hos TAK ROCK meget begejstrede for at kunne hjælpe en forening, der har betydet så meget for rock- og metalmiljøet både i Aarhus og resten af Danmark med ikke bare at overleve, men også udvikle sig og forhåbentligt trives i mange år fremover”.
“Det er vigtigt for os, at vi ikke ”køber” foreningen, men udelukkende sikrer, at den kan bestå, og dens arv føres videre. TAK ROCK ved, hvor stor betydning de frivillige ildsjæle og foreninger har for det danske musik- og livemiljø, og vi er glade for at kunne støtte dem med dette samarbejde”
Kilde: http://metalroyale.dk/aarhusiansk-metalforening-og-festival-genopstaar-af-asken/
Også bestyrelsens formand, Christian Jakobsen, var fuld af forhåbninger til en fremtid, som han kaldte “en forretningsmæssig genistreg". Hvis Royal Unibrew og deres TAK ROCK-initiativ havde håbet på at kunne fremtidssikre Royal Metal Fest med en kapitalindsprøjtning i 2023, så ser denne satsning nu ud til at være ganske jubeloptimistisk. Noget kunne tyde på, at de netop har indset dette, hvilket efterlader foreningen bag festivalen med to år i træk, hvor de ikke har formået at løfte opgaven og arrangere en festival, som konkurrenter i byer som f.eks. Viborg, Aalborg og Fredericia formår.
Måske har vi vitterligt nået mætningspunktet for, hvor mange surt tjente kroner, man kan vride ud af publikum? Det har næppe nogensinde været opskriften på succes og stort billetsalg at offentliggøre de første navne i midten af juli måned til en festival, der skal afvikles allerede i september. Og så derefter følge op med … intet. Ingen markedsføring på sociale medier. Ingen interviews eller videoer med de optrædende artister. Intet, der kunne holde gryden i kog og holde festivalen fremme i publikums bevidsthed hen over sommeren. Kun total radiotavshed. Næppe en vindende strategi, hverken på den korte eller lange bange.
Udskydelsen til næste forår kommer næppe til at gøre en forskel, hvis markedsføringen og kommunikationen forbliver på samme lave niveau. Spørgsmålet er, om det gamle, hæderkronede brand skal have lov til at hvile i fred og erstattes af nye initiativer, drevet af andre kræfter i Aarhus?
Herunder følger den fulde pressemeddelelse fra Royal Metal Fest: