Wacken Metal Battle 2019 - Finalen

_XTJ1394
_XTD4289
_XTJ2913
_XTD0102
_XTD4433
_XTJ1074
_XTJ2809
_XTJ2887

På lørdag står finalen i Wacken Metal Battle 2019 i Pumpehuset. Her skal der findes et band fra Danmark, der kommer til at spille foran tusinder af publikummer i på den store metalfestival i Tyskland.

Spillested
Dato
25-05-2019
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen

Ti danske undergrundsbands har for ottende gang deltaget i den danske udgave af Wacken Metal Battle. Årets finale finder sted på lørdag d. 25. maj i Pumpehuset, hvor fire vidt forskellige finalister skal dyste om at vinde den danske battle og deltage i den internationale del af konkurrencen, der foregår på selve Wacken.

Udover æren af at spille på en af verdens største, mest anerkendte og populære metalfestivaler, er det også en chance for de 30 deltagende finalister for at blive eksponeret for vigtige branchefolk og gøre sig gode kontakter, der – hvis alt går godt – vil kunne hjælpe dem på vej. For det, Wacken Metal Battle i virkeligheden er, er en showcase, der har artisternes udvikling som omdrejningspunkt.

Årets danske finalister, Demolizer, Everything is Terrible, Katla og Molok har på hver deres måde gennemgået en udvikling under deres to indledende koncerter hver især. Alle bands har udvist enormt potentiale, og der skal ikke lægges skjul på, at det bliver et svært valg, juryen skal foretage i de sene aftentimer på lørdag.

Demolizer spillede deres første koncert til tredje indledende runde i Godset i Kolding, hvor de også blev kåret som aftenens vindere. Den unge kvartet, der har turneret med Red Warszawa og på undergrundsklubber i Rusland, spiller thrash af den gamle skole, og deres hyldest til genrens forfædre ikke er til at tage fejl af. De enkelte musikalske elementer drager hver især tydelige paralleller til thrashens giganter, uden det på nogen måde eller på noget tidspunkt bliver til rip-off eller et coverband. Med andre ord kan der ikke sættes finger på musikken.

Den udvikling, bandet fra hovedstaden derimod har undergået med hjælp fra juryen, har været på deres sceneshow – små finesser, der binder hele koncerten sammen, og som er med til at styrke den enorme energi, der er i det musikalske udtryk.

Til bandets anden koncert i Aarhus, battlens femte og sidste indledende runde, var der både styr på lysshowet, stage presence, samspillet og det generelle visuelle udtryk. Koncerten blev leveret med så stor overbevisning, at det var som at befinde sig i en 80’er-thrashet tidslomme.

Imidlertid blev Demolizer ikke aftenens vindere: Det blev derimod Everything is Terrible. Det progressive band, der spillede første koncert til første indledende runde i Slagelse, har været igennem en af de største udviklinger, der er set i Wacken Metal Battles danmarkshistorie.

Fra start har der ikke været tvivl om, at gruppens medlemmer har teknisk talent. Den slags kræver koncentration, og i Slagelse var det også næsten det eneste, der var plads til under showet. Det kaotiske udtryk, der hersker i musikken, manifesterede sig ikke i bandets performance, og den musikalske perfektion blev vægtet så højt, at koncertens visuelle og performative aspekter blev forbigået. Men på de to uger, der lå mellem bandets to optrædener, blev alt vendt på hovedet.

Everything is Terrible leverede et intensivt og kaotisk show uden kompromis, hvis udtryk bedst kan sammenlignes med Converge – og så har man altså fat i noget! Med et mørkt og koldt lysshow blev Atlas forvandlet til et auditivt og visuelt inferno styret af mørke skikkelser, der kropsliggjorde musikkens dynamik.

Katla, der spillede med Everything is Terrible i Slagelse, vandt fjerde indledende runde i Aalborg, som var deres anden koncert i battlen. Trioen, der blev opfordret til at melde sig til Wacken Metal Battle under deres ep-release på Lygtens Kro i København, har med deres doom med noter af sludge, stoner og ikke mindst black metal formået at gøre væsen af sig allerede. Ikke mindst i den indledende runde i Aalborg, hvor de spillede som første deltagende band og sørme alligevel formåede at vinde dommernes gunst den aften.

Det er ganske imponerende, når man tager i betragtning, at bandet først blev dannet i 2017 på Copenhell og ikke har den store liveerfaring i denne konstellation. De har ladet sig inspirere af Baest, men har deres helt egen lyd, som også er blevet bemærket af både publikum og dommere. Hvad de ikke har i erfaring opvejes af virkelyst og et gåpåmod, der allerede fra start var stærkt tilstedeværende.

Og netop derfor var det heller ikke de store kritikpunkter, juryen havde til bandet efter at have overværet deres første koncert. Alligevel blev små detaljer og justeringer diskuteret, og deres implementering under anden koncert i Aalborg blev prikken over i’et.

I den nordjyske by spillede endnu en af årets finalister, Molok, som vandt første indledende runde i Odense. Bandet karakteriseres ved en sceneoptræden, der er noget helt for sig og noget af det mest forfriskende og anderledes, juryen havde været vidne til længe. Molok gør, hvad de kan for at inkorporere, hvad der inkorporeres kan i et sortmetallisk udtryk – uanset hvilken undergenre af blacken, der er tale om. På intet tidspunkt virker denne nyfortolkning af genren forceret eller utroværdigt, tværtimod.

Særligt gruppens forsanger har en musikalsk indlevelse, mange artister kunne lære af. Hans roden rundt på gulvet, maniske kropssprog og skrigen som en besat er på en og samme tid opløftende, deprimerende og fascinerende at overvære, og det binder en fin sløjfe om bandets alsidigt blackede udtryk.

Som det forholdt sig med Katla, har det været ganske få ting, juryen har kunnet kritisere ved Moloks optræden. Modsat Katla har Molok dog eksisteret siden 2007 og er således erfarne musikere fra undergrunden, der nu ser lidt mere mediemæssig bevågenhed efter en flot deltagen i de indledende runder i Odense og Aalborg. Molok kan med deres moderne black metal noget helt særligt, og de har utvivlsomt været en af battlens mere specielle deltagere.

Det er således fire meget forskellige bands, der står på scenen på lørdag i Pumpehuset og kæmper om en plads på Wacken Open Air i det nordtyske til sommer. Thrash, stoner, doom, progressivt og black metal; det hele er at finde blandt deltagerne. Niveauet er højt og uanset hvilket band, der løber med æren, så kan Danmark være stolte af det bidrag, vi kommer med til den store festival. Ligesom sidste år, hvor Xenoblight flot repræsenterede landet og sågar tog fra Wacken med en fjerdeplads, € 2000 i baglommen og international bevågenhed, der måske, måske ikke, har været en medvirkende faktor til, at Xenoblight i år spiller på Roskilde Festival og i mellemtiden har været forbi både Tyskland og sågar Grønland og give koncerter.

Xenoblight er desuden også med denne aften i Pumpehuset, hvor de underholder publikum under den svære votering.