Interview: Vikingesnak med Amon Amarth
PopulærHeavyJam har mødt Amon Amarth-frontmand, Johan Hegg, til en ægte vikingesnak og krig, plyndring, religion og slægtstræ.
En kold novembereftermiddag, med haglbyger der afløste hinanden over København, må vist siges at være det helt rigtige vejr at interviewe Amon Amarth-frontmand, Johan Hegg i. Hegg er svensk og fra Stockholmområdet, så han var ikke helt sikker på at han forstod dansk godt nok til, at vi kunne snakke skandinavisk med hinanden. Vi tog den derfra på engelsk.
- I er åbenlyst et band inspireret af nordisk mytologi. Hvordan vil du beskrive dit forhold til den?
"For mig er det mere en livsfilosofi end en religion. Mange tror jeg er religiøs, men det er jeg ikke, jeg er ateist. Men når det drejer sig om værdier, finder jeg dog meget inspiration og visdom i den gamle nordiske mytologi og i historien – eksempelvis i Eddaen - om integritet, ærlighed og loyalitet, men også inspiration til vores tekster".
- Hvordan bruger du den nordiske mytologi som rettesnor i dit hverdagsliv?
"Hvis man tager noget fra Hávamál [”Den højes tale”. Et langt digt fra den Ældre Edda, red.] så er det ligesom de ti bud bare tusind gange bedre. De de ti bud er bullshit". "I Hávamál er der en passage som genfortalt siger, at hvis du har problemer så sov på det, for sover du ikke er du bare træt uden at problemet har løst sig. Hvis du er veludhvilet kan du i det mindste gøre noget ved dem. Et andet sted står der at nok dør både fæ, frænder og dig selv, men hvad der ikke dør er dommen over en død. Det betyder, at hvis du lever et godt liv vil du blive husket som et godt menneske; hvis du lever et dårligt liv, vil du blive husket som en skurk. Der er mange af den slags ting, der inspirerer mig".
- Du nævner Eddaen, hvordan får du viden om emnet?
"Jeg læser en masse, både nye ting, men også hvad jeg har læst før. Jeg gør mange gange tilbage til noget jeg har læst for at finde inspiration. Men det er altså ikke en bibel for mig, bare god inspiration."
- Hvordan beslutter I jer for jeres cover-art? "Til den forrige havde vi to ideer, hvor den første viste sig ikke at fungere. Derfor valgte vi den mere simple valknude [ligner tre trekanter, der væver sig sammen, red.], som er et symbol på Odin og evigheden. Og sammen med et billede af Odin taget fra en sten på Gotland, blev det meget enkelt. Til det eneste album havde vi en anden ide, som er baseret på en statue i Stockholm som viser Thors kamp med midgårdsormen. Det tog vi nogle billeder af og sendte til en kunstner i Tyskland, vi godt kunne lide, og bad ham om at lave sin version af det."
Ideologisk bullshit
- Hvordan har du det med at de gamle nordiske symboler – thorshammeren og valknuden – bliver brugt politisk?
"Jeg synes det er bullshit, da jeg ikke mener at dette har nogen som helst politisk værdi. For mig symboliserer det min livsfilosofi, men også min tilknytning som skandinav til historien og til mine forfædre. Jeg mener at vikingerne aldrig var racister, og de ville være mystificerede over, hvordan visse folk bruger symbolerne i dag, fordi den brug ikke svarer til en vikings sindelag. Datidens skandinavere kunne leve og interagere med alle og enhver, og de var meget diplomatiske. Et godt eksempel på det, er, at svenske vikinger – kaldet rus – rejste til det, der nu er Rusland og forenede stammerne på de russiske sletter. Stammer, der ellers var i konstant krig med hinanden. Der var også de vikinger, der arbejdede som lejesoldater i Miklagård (dengang: Konstantinopel. Nu: Istanbul, red.). De handlede med kineserne,med araberne og Leif den Lykkelige handlede med indianerne. Vikingerne var købmænd og bekymrede sig ikke om, om man var sort, hvid eller gul."
- Jeg læste et interview med dig, hvor du sagde, at du ikke betragtede jeres musik som vikingemusik, fordi det var death metal.
"Altså, betegnelsen "Viking Metal" hænger på os pga. teksterne, og det giver vel også mening... Selv betragter jeg os som Death Metal, eller bare Metal. Termen Viking Metal forbinder jeg mere med bands som Enslaved og Einherjer fordi de er mere Black Metal, og det var dem betegnelsen først blev brugt på. Men jeg er egentlig også ligeglad (haha) det betyder ikke noget for mig. Det er mere noget for fansene."
- Jeg husker ellers at have læst om en arabisk købmand der besøgte Hedeby i 900-tallet, og han har beskrevet måden vikingerne sang på på en måde, der kunne være en beskrivelse af Heavy Metal vokaler?
"Ja, sandsynligvis (haha). Jeg tror det tjener som et meget godt eksempel på hvordan vikingesamfundet fungerede. Folk delte dengang og var loyale overfor deres vender og deres slægt, og havde man meget, delte man ud af det. Folk havde derfor et godt liv dengang og var ret store af vækst – næsten ligeså store som vi er i dag. Men da kristendommen gjorde sit indtog, fik dem der havde lidt, endnu mindre, og dem der havde meget, fik mere. Derfor dalede gennemsnitshøjden hos skandinaverne. De var altså store dengang og havde derfor dybe stemmer, og når man dertil lægger at dem der var de egentlige vikinger, var krigere, er det naturligt at de sang på en grovkornet måde. Når man dertil lægger at den arabiske købmand Ibn Ahmad at-Tartushi kom fra et helt andet sted, må det hele også have virket meget mærkeligt på ham." [img]http://heavyjam.dk/img/2729.jpg[/img]Vikingetogter og slægtstræ[/b]
- Du nævnte kristendommen. Hvorfor tror du, at skandinaverne konverterede?
"Jeg tror det var bekvemt for de mennesker der ønskede magt. Religion i dens organiserede form har altid været et magtværktøj. En religion er konstrueret så folk vil lever i frygt. Frygt for gud og frygt for djævelen, og dermed også for deres overordnede. Hvis kongen er udpeget af gud, bliver man jo nødt til at adlyde ham."
- Er du så enig i den teori, der hævder at de første vikingetogter mod det kristne England faktisk var en kulturel modstandskamp?
"Hmm, der er måske noget om det... Nok plyndrede vikingerne, men det de gjorde var ikke meget værre end hvad så mange andre folk gjorde den gang. Vikingerne flyttede eksempelvis til Irland og assimilerede sig. Ganske vist var der konflikter i det fremmede, men for det meste gik det fredeligt til. En teori omkring pikternes [et folkeslag der levede i det nuværende Skotland, red.] forsvinden er, at den skandinaviske tilflytning til området var så stor, at folkeslagene blev blandet sammen – det har dna-test vist. Det antyder også at assimilationen foregik fredeligt, fordi folk giftede sig med hinanden i stedet for at bekrige hinanden."
- Og selv om skandinaviske konger foretog erobringer, var det jo kun muligt fordi de engelske sloges med hinanden.
"Præcis. Man skal også huske på at se på, hvem der er kilder til vikingernes historie, og hvilke motiver de havde. Eksempelvis skyldes vores forestilling om de hornede vikingehjelme nok snarere at de kristne, der skrev om dem ville have, at de ligende djævle. De har aldrig haft hornede hjelme, det er et faktum. Det er med andre ord kristne der har skrevet vikingernes historie helt til vore dage, og de har haft deres motiver."
- Har du selv undersøgt dit eget slægtstræ?
"Næh, egentlig ikke. Jeg ved ikke engang hvor langt man kan komme tilbage. Min bedstemor lavede vist en del, men jeg ved ikke hvor langt hun nåede. Min familie kommer både fra Norge og Sverige, og med nutidens hjælpemidler kan det nok lade sig gøre, men i Sverige tror jeg ikke man kommer meget længere tilbage end til 1500-tallet, medmindre man altså er kongelig. Men det vil være svært at afgøre, både fordi mange mennesker flyttede rundt i Skandinavien, men også fordi mange mennesker er flyttet til Skandinavien i gennem tiden. I 1600-tallet hvor Sverige var en militær stormagt, flyttede mange mennesker til fra eks. Belgien, og dem er der rigtig mange svenskere der nedstammer fra."
- Nu vi taler om Sverige som en militærmagt. Skåne...
"I kan få det! (Haha) Det er vel bare naturligt at nabolande ikke altid er enige, men det er jo bare vand under broen, ikke. Men det var da en interessant tidsperiode, fordi Danmark også var en stor militærmagt dengang. Og med to konger med store egoer så tæt på hinanden."
- Desværre var vores den mest fordrukne. Det siges, at han aldrig gik ædru i seng.
"Ja, det er jo ikke måden at vinde en krig på. (Haha) Jeg ser nu de skandinaviske lande som nærmest ét land, fordi vi har den samme baggrund og samme kultur, og der er så lidt der adskiller os."
- Mener du, at vi burde gøre mere for at komme nærmere hinanden i skandinavien i forhold til sprog og den slags?
"Ja, bestemt. Jeg kan selv læse dansk godt, og norsk forstår jeg, fordi min bedstefar var der fra. Men det er egentlig ærgerligt, at vi ikke havde dansk og norsk tv, da jeg voksede op. Det havde man kun i grænseområderne. TV er en god måde at lære sprog at kende på. Mit eneste møde med dansk har været at læse det i skolen, jeg hørte det aldrig talt. Men siden jeg kan norsk, er det lidt lettere for mig at forstå dansk. Jeg skal bruge et stykke tid til at vende ørerne til det. Da jeg i 90'erne tog til Roskilde Festival kunne jeg forstå det efter en uge, og så tog jeg hjem (Haha). Især er jeres talsystem mærkeligt, men har man tiden til at forstå, hvordan det er bygget op, går det fint."
Og med denne snak om det skandinaviske, slog vi over på modersmålene igen, for interviewet var nu ovre, og jeg takkede af.