RB 25: Et kig på programmet 8/10
Bestilt arbejde? Ja tak! De særegne optrædender, der ofte involverer en overdådig produktion og et orgie i lyd, lys og instrumenter, har en lang historie på Roadburn Festival, der første gang prøvede kræfter med projektet med Waste Of Space Orchestra.
En særdeles vellykket koncert, som stadig står strålende for mange af dem, der var med det år. Koncerten var oprindeligt tænkt som en engangs-oplevelse, en forestilling for de fremmødte. Den endte dog – heldigvis – med at udkomme som album i en art genindspilning, og publikum fik derfor lov til at beholde deres liveoplevelse i fred for pøblen.
Men det er ikke det eneste, storslåede stykke bestilte arbejde, som Roadburn har præsteret. I 2019 var det Celtric Frost/Triptykon, der sammen med Metropole Orkest opførte trilogien Requiem, og med tilhørende velfortjent begejstring. I 2023 var Danmark repræsenteret med en fremragende koncert leveret af dommedagsraverne i John Cxnnor og som gik rent ind hos anmelderen. Sidste år fik vi serveret et stykke med vildt, da Die Wilde Jagd overraskede os med et pragteksemplar af et værk, der inkluderede overdimensionerede krigstrommer, lur og alskens andre sære instrumenter – og i selskab med selvsamme Metropole Orkest.
Ovenstående koncerter er kun et lille udsnit af de bestilte koncerter, der i tidens løb har rystet publikum og giver flere små hukommelseskuldegysninger, når de tænker tilbage. Hver har sin favorit, og formålet med de bestilte koncerter er at give kunstnerne frie hænder til at tænke så stort, så skævt, så krøllet, som de har fantasi til. Med de bestilte koncerter kommer også en lille ekstra økonomisk håndsrækning fra festivalen, eksempelvis til at dække for en dyr produktion, arrangement med symfoniorkestre og alskens andet, vi har set gennem tiden.
Og 2025 er ikke nogen undtagelse. To shows præsenteres i år under overskriften 'Commissioned'.
Projektet med det mundrette navn Warrington-Runcorn New Town Development Plan sætter under overskriften ‘Industrial Growth’ fokus på verdens tilstand med minimalistisk, elektronisk musik, der for nørder bliver et sandt festfyrværkeri af gammeldags synthesizer-håndværk, der i bedste Roadburn-ånd inviterer publikum helt ind i skabelsesprocessen af knitrende sprødt ambient techno og eksperimenterende tilgang til elektronisk musik. Det kan du få en smagsprøve på her:
Hollandske Throwing Bricks har endnu engang sat ditto Ontaard i stævne, og de opfører ‘Something to Lose’ ganske tidligt på dagen i de rå omgivelser i The Engine Room. De spillede begge på 2024-udgaven af festivalen, og man kan vel nærmest kalde Ontaards hemmelige show sidste år en art prøveballon på projektet i år. Det er ikke første gang de to grupper krydser klinger, og det forstås, når man lytter til deres respektive udgivelser. Genremæssigt bevæger vi os på kanten af en maggie-terning, der indeholder lige dele sludge, post-metal, punk og black metal med hidsig skrigevokal, der nok skal få søvnen ud af øjnene på publikum fredag kl. 13.
De to koncerter er dog ingenlunde udtryk for, at det er de eneste koncerter, hvor der indgår en form for aftalt spil med festivalen, og således har Envy sat to helt særlige koncerter op til ære for Roadburn, hvor de spiller henholdsvis deres udgivelse fra 2023, 'A Dead Sinking Story’ og deres nyeste udgivelse, 'Eunoia'.
Også de forskellige “Artists in Residence”, der tæller Steve Von Till/Harvestman, Midwife og Lane Shi vil på den ene eller anden måde give koncerter, der er sat op til ære for Roadburn Festival.
Og som med de foregående år er det svært at vide, hvad det helt præcist ender med at blive for en koncert – blot kan vi love, at publikum går fra koncerterne med et koncertminde, som er forbeholdt dem, der møder op. Resten må nøjes med pladen – hvis den altså kommer …